Saturday, October 1, 2011

Celarukah 1 Malaysia? Malaysian Malaysia?



Orang Melayu kaya dengan kiasan dan pepatah. Kadang-kadang kiasan itu membawa kecelaruan yang membarah dan kadang-kala kiasan itu menjadi ruang untuk pihak yang bijak mengambil kesempatan.

Slogan 1 Malaysia yang Najib perkenalkan sebenarnya memberikan ruang yang luas kepada insan 'kreatif' seperti Namewee berkarya. Tidak ada halangan dan tidak ada sekatan. Justeru atas nama 1 Malaysia itulah insan 'kreatif' dan lain cara pemikirannya (seperti kata Najib) bebas bercakap apa saja.

Kecelaruan 1 Malaysia itulah yang membuatkan Namewee kesempatan berjumpa Nazri Aziz. Makanya barang siapa yang berkeinginan untuk berjumpa Menteri hanya perlu mengistiharkan dirinya sebagai seorang penyokong Gagasan 1 Malaysia. Zahirkan pendirian anda walaupun dengan menggunakan perkataan kesat kerana sesungguhnya penggunaan perkataan kesat adalah pendekatan dan cara pemikiran kreatif yang berbeda untuk menzahirkan rasa cinta pada negara.

Tampaknya 1 Malaysia akan menjadi beban besar yang tertanggung di atas bahu Najib sama seperti slogan Islam Hadhari yang diperjuangkan oleh Abdullah Ahmad Badawi. Slogan Islam Hadhari akhirnya menjadi seperti kayu balak yang terpaksa ditarik sendirian oleh Abdullah Ahmad Badawi kerana sehingga ke hari ini tidak ramai yang faham dengan slogan itu.

Dalam minda yang tersepit dan sempit, Namewee bingkas bangun mengatakan yang dia adalah seorang penyokong 1 Malaysia dan seperti orang yang baru bangun tidur dan seperti kanak-kanak yang terlalu inginkan gula-gula Najib tidak punya banyak pilihan justeru melabelkan Namewee sebagai pencinta kepada 1 Malaysia. Itulah tanda bahawa Najib akan tersepit seperti Abdullah Ahmad Badawi hanya kerana slogan.

Janganlah kita merasa hairan jika suatu hari nanti, semua rakyat Malaysia akan hilang adabnya dan hilang tatasusilanya dan mencarutlah apa sahaja sesuka hati dan halkum kerana percayalah 1 Malaysia tidak mengambil kira apa jua bahasa yang anda gunakan asalkan anda cukup berani mengistiharkan dirinya anda sebagai PENYOKONG 1 MALAYSIA.

Apakah peserta BERSIH selepas ini akan mengistiharkan diri mereka sebagai penyokong I Malaysia sebelum mula berbondong bondong menyesakkan jalanraya di Kuala Lumpur? Mungkin saja Najib akan tersepit kerana tidak mahu dikatakan 'double standard' di antara peserta BERSIH dan Namewee?

APAKAH JIKA BLOGGER PRO KERAJAAN DAN UMNO MENGISTIHARKAN DIRI MEREKA SEBAGAI PENYOKONG KUAT KEPADA SLOGAN 'PAS FOR ALL' TIDAK AKAN DIKENAKAN TINDAKAN SAMAN OLEH PIMPINAN PAS SEKIRANYA MEREKA MENCARUT KEPADA PIMPINAN PAS? 

Jebat Berkokok adalah seorang penyokong kuat kepada slogan 1 Malaysia malah jauh lebih kuat kecintaannya berbanding Namewee...Bilalah agaknya boleh berjumpa Najib?

8 comments:

  1. ITUlah bahananya kehancuran yang telah ditinggalkan oleh Tun Dol. Najib tercepit. Menambah lagi kecelaruan dan kebiadaban bangsat-bnagsat cina dan india yg dah lupa asal-usul.

    ReplyDelete
  2. 1Malaysia yang menyesatkan melayu itu sendiri, dimanakan posisi melayu sekarang, dimana perlembagaan persektuan hak keistimewaan melayu pun akan tergadai bila slogan 1Malaysia ditakrif memberi hak sama rata nampak gaya najib telah tersepit dengan slogan bodoh hinggakan pencacai anak cina bangsat mendapat perhatian,

    ReplyDelete
  3. kau org jgn bising, Najib kata Mangkok tu ada semangat 1 malaysia.... salahkan Pak Lah samdol tu...dia da hampir runtuhkan malaysia Najib cuma hancuskan terus...itu lah berakhirnya "RAHMAN" lepas ni ALJUBURI PM selaps ni Anu War la...

    ReplyDelete
  4. LU KENA CARUT DULU JEBAT ... BUAT VIDEO ... KASI NYANYI 1 MALAYSIA ... GERENTI LU BOLEH JUMPA DGN DS NAJIB! hehehe

    ReplyDelete
  5. Tun Dol buka sedikit langkah kemudian Najib menyambung dengan ribuan langkah akhirnya apa yang ada pada kita Melayu di Tanah Melayu bila sejarah pun nanti mungkin diubah atau berubah.

    ReplyDelete
  6. 1Malaysia: Namewee Cibai diutamakan, Melayu dibuang ke dalam longkang.

    Najib = Datuk Angkat Namewee

    Hishammuddin = Abang Angkat Namewee

    Nazri Aziz = Bapa Angkat Namewee

    Cibai, cibai, cibai, lancau, lancau, lancau lu olang semua, Namewee = 1Malaysia: Namewee diutamakan, melayu buang dalam laut sajalah. ha ha ha

    Takkan Melayu Hilang Di Dunia - Hang Tuah

    Tapi sekarang PM berbangsa Melayu sudah jadi pecacai, jadi bangsat kepada Namewee si babi.

    ReplyDelete
  7. Rileks lah, 1Malaysia ma, itu melayu semua bodoh, tak tau apa, boleh kena tipu saja, PM pun boleh kena pijak kepala, menteri pun boleh kena pijak kepala, nanti melayu semua, tunggu masalah semua mau buang dalam laut, ini Malaysia tukar jadi Nameweeland.

    Padan muka melayu, sokong lagi Najib. Puas hati Najib selepas merosakkan UMNO dan Barisan Nasional.

    Penyokong Barisan Nasional yang meluat dengan Najibwee.

    ReplyDelete
  8. sampai tua la lu mau jumpa najib...

    ReplyDelete