Monday, October 17, 2011

Bajet: Perlu apa pada debat



Suatu perkara yang amat melucukan bila membaca di SINI.

Pimpinan Pakatan bertindak seolah artis yang mencari publisiti murahan dan kegilaan untuk ber'posing' di depan kamera.

Sehebat mana pun bajet yang dibentangkan sama ada oleh Perdana Menteri mahupun bajet 'Mat Jenin' yang 'dibentangkan' oleh Pakatan tempoh hari, tiada siapa pun boleh meluluskannya kecuali dibentang, dibahas dan kemudiannya diluluskan di dalam Dewan Parlimen.

Perdana Menteri dan Nuar tahu keadaan itu tetapi 'kegilaan' yang bersifat mabuk kamera oleh pimpinan Pakatan hanyalah sebagai 'cubaan' untuk mempromosi 'kehebatan' bajet yang dibentangkan mereka yang telah ditertawakan oleh rakyat melihat kepada 'kegilaan' yang tidak langsung menampakkan ciri dan kematangan sebagai pemimpin.

'Kemaluan' itulah yang mahu ditebus oleh pimpinan Pakatan dan ianya hanya dapat ditebus dengan memperlihatkan 'kehebatan' bajet mereka dengan penggunaan 'air liur'. Umum tahu, kehebatan 'lidah' Nuar sebagai seorang 'tukang karut' di dalam dikir barat dan sebagai 'penglipur lara' di dalam wayang kulit.

Sejak debat antara Nuar dan Shabery Cheek tempoh hari, Nuar tahu 'kehebatan' lidahnya masih belum ada tandingan. Nuar mampu menunjukkan bahawa batu yang dipungut di longkang adalah batu permata yang diturunkan dari syurga. Begitulah kehebatan Nuar bermain dengan kata dan kepada manusia di luar sana yang malas untuk berfikir pasti akan 'tergoda' dengan kata Nuar sebagaimana manusia yang akan tergoda dengan tawaran segelas air oleh syaitan tatkala menghembuskan nafas terakhir.

Mendengar kepada mainan lidah Nuar samalah keadaanya dengan membaca novel cinta yang menerbitkan bebola air mata kesedihan di awalnya dan bila tersedar dari lamunan barulah kita tahu bahawa kita hanyalah sedang membaca sebuah novel yang karyanya oleh..Nuar Berahim Anugerah Tuhan.

Tunggu saja keluaran novel terbaru karya Nuar Berahim Anugerah Tuhan. Cuma orang yang suka berkhayal akan terpengaruh dengan cerita Mat Jenin dan tidaklah menghairankan bila Samad Said turut terpesona dengan mainan kata Nuar Berahim. Sama dunia dan sama khayalnya.

No comments:

Post a Comment