Thursday, January 27, 2011

Tenang: Cikgu pun 'tuang' kelas




sumber dari sahabat blogger MIM

Masa sambutan Hari Guru, semua guru diibaratkan sebagai 'lilin membakar diri' menerangi anak-anak muridnya. Begitulah tingginya taraf seorang guru.

Apabila murid tidak datang ke sekolah kerana ponteng, guru pasti akan merotan murid itu kerana gagal melaksanakan tanggungjawabnya sebagai murid.

Di Tenang, biarpun musim cuti sekolah sudah lama berlalu tetapi masih ada lagi seorang guru yang sedang 'bercuti'. Ada sijil perubatan yang mengatakan beliau tidak sihat untuk ke sekolah tetapi kelibat manusia yang bergelar suami kepada bekas Cikgu Mala tak kenang budi sering membontoti Cikgu Mala tak kenang budi di ceramah-ceramah. Jadi siapa yang sakit? Suami Cikgu Mala tak kenang budi yang sakit..surat sakitkah yang sakit atau doktor yang mengeluarkan surat sakit itu yang sakit? Soalnya, PAS yang sedang sakit kerana membenarkan pengkhianatan kepada profesion perguruan sedang dilakukan.

Agaknya selepas selesai Pilihanraya Kecil DUN Tenang, ramai murid-murid tidak akan hadir ke sekolah kerana kalau cikgu nya boleh TUANG KELAS anak-anak murid pasti mengikut langkah.

Jika bapa kencing berdiri, anak pasti kencing berlari, Jangan jadi ketam yang mengajar anak berjalan lurus.

Cikgu Mala tak kenang budi sedang berjuang untuk siapa?Untuk bangsa atau untuk diri sendiri?
Jika kepompong seramai budak-budak sekolah pun suami Cikgu Mala boleh tinggalkan kepentingan mereka..bayang saja mampukah Cikgu Mala dan suami mampu membantu bilangan rakyat Tenang yang jauh lebih ramai?

Kita cadangkan manifesto Cikgu Mala tak kenang budi di Tenang: Politik di utamakan, Anak murid dan sekolah ditinggalkan..

2 comments:

  1. chegu maarip nak tunjuk ALIM tetapi perangai kimak ni ZALIM....kalau ana ada kat TENANG sekarang ni.. mau saja ana TENdANG kimak tu.....MAAF...ANA TENGAH MARAH TAHAP GABAN DAH NI.....

    ReplyDelete
  2. Cikgu maarip ni patut berenti...jadi cikgu mengajor beruk petik kelapa adalah taraf berok maarip..ehh cikgu maarip,,,,

    ReplyDelete