Thursday, January 6, 2011

Cabaran Dari Rakyat Melaka


Susah jadinya kalau Melayu lupa asal usul dan tak kenang diuntung..Suatu ketika dahulu betapa gahnya Kesultanan Melayu Melaka sehingga menarik ramai pedagang ke bumi Melaka. Tetapi dek kerana adanya manusia-manusia bangsat di Melaka ketika itu, akhirnya Melaka terkulai layu..rebah Kesultanan Melayu Melaka dan akibatnya sehingga kini Melaka tidak bersultan.

Pelik dan agak sedih..Empayar yang begitu agung dan tersohor...akhirnya tersembam menyungkur ke bumi.

Melaka sudah tidak ada Sultan..yang ada cuma Tuan Yang Terutama atau Gabenor selain dari Ketua Menteri Melaka sendiri. Kalau ada pun cuma lakaran dan illustrasi wajah-wajah Sultan Melaka di muzium-muzium. Pun begitu rakyat Melaka masih berbangga dengan Kesultanan Melayu Melaka biarpun hanya tinggal sejarah. Sayangnya Melaka dengan sejarah Melayu Kesultanan Melayu Melaka..Bangga Melaka dengan sejarah kehebatan Hang Tuah dan rakan-rakan.

Tak mengapalah..rakyat Melaka kini bergantung harap kepada Gabenor dan Ketua Menteri Melaka. Dan rakyat Melaka kasihkan Gabenor dan Ketua Menteri Melaka sebagai pohon tempat berteduh.

Adalah perkara yang amat mendukacitakan dan menyedihkan di negeri-negeri yang bersultan. Bukankah Sultan tempat sekelian rakyat berteduh? Bukankah Sultan payung negeri dan bukankah Sultan lambang kuasa orang-orang Melayu? Tetapi hari ini, orang Melayu di Selangor mempersendakan Sultan..berani mengkritik Sultan dan yang amat malang Melayu sendiri mempertikaikan kuasa Sultan.

Di Perak, kereta baginda Sultan dihalang oleh orang-orang Melayu sendiri?Tidakkah merasakan perbuatan itu sebagai perbuatan yang biadap dan derhaka?

Melayu kini sudah pandai derhaka..Melayu kini sudah hilang kasihnya kepada Sultan..Rakyat Melaka melihat fenomena ini sebagai perkara yang amat mendukacitakan..Tidakkah orang-orang Melayu Selangor dan negeri lain mengambil pengajaran dari sejarah Melaka?

Sebagai anak Melaka, aku cabar seluruh rakyat negeri Selangor untuk mempertahankan Sultan..mempertahankan kedaulatan bumi Selangor.

Ingatlah anda hanya menumpang di negeri anda dengan ehsan baginda Sultan..

Derhaka anda pasti menghumban anda ke api neraka..Melayu jangan menjadi bangsat..

Rakyat Melaka mendoakan kesejahteraan Sultan negeri-negeri lain..

Menjunjung kasih Tuanku...

No comments:

Post a Comment