Tuesday, November 15, 2011

Kedai 1 Bulan, 1 Mata dan 1 Roket



Terima kasih kepada kerajaan kerana mewujudkan Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M) di dalam usaha membantu meringankan beban rakyat. Cuma sukalah nak dipesankan kepada kerajaan supaya kedai itu dipantau dan dikawal selia sebaik mungkin supaya tidak berlaku perkara-perkara yang tidak diingini seperti kenaikan harga barang. Rakyat PAS dan DAPigs pasti menjadi seperti singa lapar sekiranya KR1M tidak dikawal selia dengan baik.

Belum pun sampai setahun jagung kewujudan KR1M, rakyat PAS dan DAPigs sudah melabelkan KR1M dengan perkataan-perkataan yang kurang enak. Itu lumrah, kalau sudah namanya pembangkang, apa jua yang dibuat kerajaan pastinya dibangkang dan tidak elok.

Sebenarnya, tidak ada yang tidak elok dengan KR1M. Barangnya murah dan kualiti tetap terjaga. Kita tidak pernah mensasarkan Datuk-Datuk, Tan Sri-Tan Sri atau mana-mana VIP sebagai sasaran pembeli sebaliknya KR1M lebih menjurus kepada golongan pertengahan dan rendah sebagai sasaran pembeli. Pun begitu, mana-mana VIP yang ingin turut serta menjadi pembeli barangan KR1M tidaklah ditegah untuk berbuat demikian. Namanya pun Kedai Rakyat 1 Malaysia. Terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia waimah rakyat PAS juga dialu-alukan ke kedai tersebut.

Cuma yang menyemakkan kepala pembangkang adalah kerana tertulisnya perkataan 1 Malaysia di kedai itu. Hanya kerana perkataan 1 Malaysia tertera di kedai itu, segala yang baik menjadi busuk di mata pembangkang. Waimah jika diletakkan barang-barang dari syurga sekalipun di KR1M pasti ianya tetap busuk di mata pembangkang.

Mudah sahaja menjadi pembangkang, memprotes dan terus memprotes. Sukalah dilontarkan cabaran kepada pembangkang yang beroleh mandat untuk memerintah beberapa negeri untuk mewujudkan kedai seperti KR1M sebagai membuktikan mereka lebih baik daripada kerajaan pusat.

Mungkinkah akan diwujudkan Kedai Rakyat 1 Bulan, Kedai Rakyat 1 Mata dan Kedai Rakyat 1 Roket?Jauh panggang dari api kerana cuma DACING sahaja yang layak berada di dalam kedai.

p/s Jebat kata : Terima kasih kerajaan,sekarang ni Jebat tidak lagi membeli barangan di kedai Ah Chong. Tidak bermaksud apa-apa walaupun Jebat tahu yang tidak menyokong KR1M ada muslihat tersendiri.

2 comments:

  1. Salam ziarah..

    Blog hebat tuan ini wak sudah pautkan...
    Wak follow sekali kt sini yer...

    ReplyDelete
  2. terima kasih wak jengkol..blog tuan akan saya pautkan..

    ReplyDelete