Monday, September 26, 2011

Melayu belajar Bahasa Mandarin dan Tamil?



Hmmm..Agak menarik topik yang sahabat blogger Just Read utarakan hari ni. Gua tak terkejut kalau ada yang cakap gua nak menyokong Just Read atas sebab-sebab tertentu. Biasalah hati manusia, kadang-kadang lebih busuk dari bangkai.

Berbalik kepada cadangan Just Read supaya pelajar-pelajar Melayu mempelajari Bahasa Mandarin dan Tamil. Secara dasarnya gua setuju dengan cadangan tu. Gua dulu pun belajar Mandarin masa dekat ITM tapi pasal tak berlatih cakap lama-lam lupa macam tu jek. Rugi.

Sebenarnya banyak kelebihan kalau kita dapat menguasai lebih dari satu bahasa. Nak cari peluang kerja senang dan yang penting tak senang kena kencing. Untuk konsep Gagasan 1 Malaysia, gua rasa elok jugak kalau cadangan ni diketengahkan. Cuma buat masa ni, tak perlulah Bahasa Mandarin dan Tamil ni menjadi subjek wajib lulus untuk pelajar-pelajar Melayu. Sekadar untuk faham dan boleh bertutur biarpun dengan bahasa pasar pun dah memadai.

Cuma gua nak tanya pada Just Read, apakah kerajaan dah bersedia untuk kehilangan populariti daripada kaum Melayu jika perkara ni dilaksanakan? Mungkin pelajar-pelajar Melayu akan rasa terbeban dengan pertambahan mata pelajaran? Mungkin bilangan guru-guru terpaksa ditambah? Mungkin ada puak politik di luar sana akan bijak mengambil kesempatan untuk kepentingan politik? Mungkin??? Bla..Bla..Bla..macam macam jenis mungkin yang harus difikirkan dulu.

Gua rasa cadangan ini baik cuma masa yang hendak dilaksanakan harus difikirkan sebaiknya Gua rasa sekarang bukan masa yang sesuai untuk dilaksanakan.

Nak tahu lanjut baca kisah Just Read...SINI...

No comments:

Post a Comment