Sunday, January 1, 2012

UPSI: Mana hilangnya Saipuddin Dollah?



Semakin hari semakin melampau tindakan segelintir mahasiswa yang menentang kerajaan. Kalau suatu ketika mereka berani menurunkan bendera Perdana Menteri beberapa hari yang lepas mereka terbalikkan pula gambar Perdana Menteri.

Bagaimana mereka boleh mendapat keberanian sebegitu rupa? Jika kita berkata bahawa keberanian itu timbul kerana adanya sokongan daripada politikus Pakatan ada benarnya tetapi bagaimana pula dengan 'new politic' yang diketengahkan Saipuddin seorang Timbalan Menteri?

Bukankah disebabkan 'kesudian' tidak berasas Saipuddin untuk 'melayan' permintaan golongan mahasiswa ini di PWTC tempoh hari telah menyebabkan mereka semakin kemaruk untuk merusuh.?

Sehingga ke hari ini kita masih menunggu Saipudin untuk menjelaskan kepada kita apa yang beliau maksudkan dengan 'new politic'. Adakah dengan memberi 'muka' kepada mahasiswa itu merupakan new politic?

Saipuddin sama ada sedar atau sengaja buat-buat tidak sedar bahawa new politic yang cuba diketengahkan boleh digunapakai jika golongan mahasiswa ini benar-benar tidak menyebelahi mana-mana parti politik tetapi apa yang berlaku jelas menunjukkan bahawa mereka yang terlibat ini adalah mereka yang cenderung kepada perjuangan Pakatan. Adakah new politic yang dibawa Saipuddin tidak terguna pakai kepada mahasiswa pro-aspirasi yang hadir beramai-ramai ke Kementerian Pengajian Tinggi tempoh hari?

Mengapa Saipuddin bertindak double standard? Mengapa kesudian Saipuddin melayan mahasiswa hanya tertumpu kepada mahasiswa yang menyerang kerajaan tetapi tidak kepada mahasiswa yang menyokong kerajaan? Adakah ini new politic?

Peliknya mengapa Saipuddin yang beria-ia sedangkan beliau hanyalah Timbalan Menteri. Apakah Menteri Pengajian Tinggi sendiri tidak bersetuju dengan tindakan Saipuddin? Apakah suara Saipuddin akan didengar oleh mesyuarat kabinet sedangkan Saipuddin sendiri tidak layak untuk memasuki mesyuarat tersebut?

Kalau Saipuddin berkata bahawa hanya beliau yang faham dengan pendekatan new politic itu maka seharusnya Saipuddin mengabdikan masanya bersama golongan mahasiswa itu..24 jam. Tetapi mana kelibat Saipuddin tatkala kerasukan gerombolan mahasiswa ini sudah semakin kritikal?

Kalau Saipuddin merasakan yang dirinya terlalu bagus dan cerdik sila selesaikan perkara ini dengan segera kerana anda sudah membuka pintu rumah kepada mereka. Jangan hanya kesilapan anda membuka pintu seluruh isi rumah akan menerima bencana.

Adakah new politic tidak menerapkan nilai-nilai kepertangunggungjawaban?

No comments:

Post a Comment