Tuesday, January 3, 2012

Singkirkan mahasiswa biar dia orang tak dapat kerja? Siapa cakap?



Ada di antara kita yang pandai-pandai cakap supaya Adam Adli dibuang kampus kerana tindakannya menurunkan bendera di PWTC dan kerana keceluparan mulutnya berdemo di depan UPSI tempoh hari. Mereka berkata buang sahaja Adam Adli dan baru dia tahu bagaimana susah mendapat kerja tanpa sijil.

Siapa kata tidak ada sijil sukar untuk mendapatkan pekerjaan? Zaman ini dunia serba canggih peluang pekerjaan ada di mana-mana biarpun tanpa sijil.

Dengan muka jambu yang ada pada Adam Adli tentulah peluang pekerjaan sentiasa ada di depan matanya. Setidak-tidaknya tentulah dia layak menjadi pembuat kopi dan teh di pejabat bakal Perdana Menteri paling sibuk dalam sejarah.

Karier sebagai membuat teh dan kopi pada masa ini bukanlah suatu kerja yang rendah tarafnya kerana ramai di kalangan pembuat teh dan kopi sudah boleh mengikut bos mereka ke luar negara kerana kopi dan  teh itulah yang seringkali membuatkan bos  MERINDUI mereka. 

Pembuat teh dan kopi juga sebenarnya mudah untuk dinaikkan pangkat kerana selain daripada membancuh teh dan kopi mereka sering diberikan peluang oleh bos mereka untuk menghantar surat-surat penting tidak kira di mana sahaja bos mereka berada termasuklah ketika bosnya mengadakan perbincangan di kondo-kondo mewah. 

Cuma satu yang perlu dipelajari oleh pembuat teh dan kopi iaitu MEMBUAT KARIPAP kerana selain daripada minum kopi dan teh bos-bos pada zaman sekarang suka makan karipap. Tentulah bos itu bos yang kedekut kerana hanya memberikan pembuat teh dan kopinya sekeping karipap setelah seharian lelah menyiapkan KERJA mereka.

Safwan Wheelchair belum apa-apa lagi sudah menunjukkan  bakat untuk menjadi artis tersohor. Kebolehannya membawa pelbagai watak turut dikagumi oleh ramai penggiat seni tanahair. Siapa yang tidak kagum akan kebolehan Safwan yang pada mulanya berwatak ganas tetapi secara tiba-tiba pula menjadi seorang yang 'touching' dengan keadaan berkerusi roda. Itu belum lagi mengambil kira kebolehan beliau melakonkan watak hampir-hampir mati tetapi dengan berkat doa Mat Sabu tak jadi mati.

Inilah kelebihan yang ada pada mereka berkat tunjuk ajar oleh senior mereka. Mat Sabu lagi hebat boleh main cucuk-cucuk skru dalam lutut. Itu belum lagi kehebatan senior yang boleh mati pada waktu pagi tetapi hidup semula  sebelah petangnya. 

Doa pecah perut tapi tak pecah-pecah? Anda boleh buat?Tak bolehkan?Hebat tak mereka?

No comments:

Post a Comment