Wednesday, June 26, 2013

Sejak bila Hisham dijadikan kambing hitam?


MP Kluang Liew Chin Tong berkata sokongan masyarakat Cina terhadap UMNO berubah sejak peristiwa Hishamuddin Tun Hussein mencium keris di dalam Perhimpunan Agong UMNO? Baca  DI SINI.

Sebenarnya sukar untuk diulas kenyataan MP Kluang ini. Sebabnya, jika Melayu mempertahankan hak dan suara Melayu pasti akan dianggap rasis dan ultra Melayu. Sudahnya Melayu itu akan dianggap sebagai pencetus kepada huru hara dan akan dikatakan cuba menghasut Melayu lain untuk terus bersuara.

Apa yang salah pada keris? Melayu sudah sinonim dengan keris. Amatlah janggal jika Melayu sinonim dengan Magnum dan Toto. Takkanlah pula dalam perhimpunan terbesar umat Melayu itu Hishamuddin sebagai Ketua Pemuda (pada masa itu) hendak mengangkat AK 47 dan M16? Bangsa lain perlu ingat perbuatan mengangkat keris itu bukanlah perbuatan yang cuba mencetuskan huru hara tetapi sekadar menyuntik semangat kepada pemuda-pemuda Melayu sekaligus mengingatkan mereka perihal pentingnya bersatu padu. Salahkah Ketua Pemuda UMNO menyuntik semangat kepada ahli-ahlinya? Keris pusaka Melayu. Adakah kita fikir setiap kali pengawal keselamatan memegang senjata bahawasanya setiap kali itulah mereka mahu melepaskan tembakan? 

Adakah logik Ketua Pemuda UMNO akan menyuntik semangat kepada pemuda DAP atau melakukan perbuatan mengangkat keris itu di dalam Perhimpunan Agong DAP? Biarlah logik. UMNO dengan UMNO nya dan DAP dengan DAP nya. Itu ideologi. Tidak salah gelanggang yang Hishamuddin gunakan pada masa itu.

Adakah kaum Cina tidak memberi undi kepada Barisan Nasional disebabkan kejadian ini atau ada agenda yang lebih besar sedang dikendong? Agenda tersurat? Aduhai..susahnya hendak dijelaskan perkara ini kerana setiap bait kata  mungkin sahaja akan dikatakan sebagai rasis.

Adakah perlu kita lupakan bahawa bumi yang kita pijak ini adalah bumi Melayu? Adakah Melayu harus merasa malu untuk memijak buminya sendiri? Adakah Melayu perlu meminta izin untuk memijak buminya sendiri?

Tampaknya perlakuan Hishamuddin  itu dijadikan pelepas dan kambing hitam kepada kempen yang sedang blogger Melayu jalankan. Buy Malay First Buy Chinese Last. 

Mungkin ramai yang sedang tertekan dengan kempen ini? Janganlah anda terpengaruh dengan gerak saraf yang mereka sedang lakukan. 

Tiada yang salah dengan Hishamuddin dan tiada yang salah dengan keris. Yang salah hanyalah percaturan mereka bahawa INI KALI LAH tidak menjadi. 

Sekali mereka mencuba dan gagal selamanyalah kita kena ingat bahawa jangan di beri peluang berkali-kali.

Woi Melayu...Ingatlah!!! Tak de lain kali ok!!!

7 comments:

  1. Not relevant defense..hishamuddin semasa menghunus keris tersebut menyebut tentang mempertahankan hak org melayu hingga ke titisan darah terakhir..bukankah begitu?

    ReplyDelete
  2. Mmg patut dia cium keris .. biar bertunjang paksi melayu.. klu tidak lupa asal usul..melayu yg x suka sbb mmg percaya bangsa lain bole jaga dia lebih baik... biar hinga titisan darah terakhir..apa hal itu pon nk takot?.. kalu berani cabar berani juga la menyambut... takot berulang tragedi berdarah..tp yg halau melayu balik kg tu sapa?

    ReplyDelete
  3. Alasan MP Kluang itu adalah amat tipis dan begitu mudah dipatahkan. Itu cuma alasan kabur dan yang tidak munasabah langsung. Dirasakan punca sebenar mengapa Cina tidak mengundi BN adalah kerana termakan hasutan dan ajaran dari Lim Kit Siang... Binatang Cina sial ini yang sememangnya akan menghancurkan negara jika dibiarkan. Malangnya masyarakat Cina ni masih lagi menaruh kepercayaan kepada beberapa orang lama mereka yang sepatutnya kini telah dimasukkan ke dalam muzium.

    ReplyDelete
  4. biar la die cium keris..dr ngaku umno tp cium babi..x guna gak..

    ReplyDelete
  5. Memanglah mempertahankan orang Melayu hingga titisan darah terakhir. Takkan mempertahankan Cina pulak. Pe hal.

    ReplyDelete
  6. Kalau orang melayu pertahankan hak melayu dianggap rasis.Tapi kalau cina menggangu hak melayu,itu adalah hak asasi.Inilah persepsi yang berjaya ditanam oleh pembangkang dan sehingga kini,UMNO/BN masih tidak ambil berat untuk membetulkan persepsi ini.

    ReplyDelete
  7. Tak usah peduli lagi kepada biawak-biawak pengkhianat, lidah terbelah dua macam ular, dari Gerakan atau MCA! Si Cina/Bukan Bumiputera/Bukan Islam bongkak dan RASIS macam samseng kongsi gelap dan sekutu penjajah Barat-Zionisnya, nak jadikan Malaysia satu lagi Singapura/Israel - ini tak berkaitan pun dengan keris kita, pusaka GEMILANG bumi tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain ini!

    HAK Bumiputera Melayu dan Bumiputera lain (Bumiputera yang juga bermaksud Pribumi/Indigenous/Native/Tribal/Orang Asal/Aboriginal) mesti dipertahankan dan dipupuk, apalagi di zaman genting ini akibat serangan RASIS ganas DAPigs/PKR yang sungguh biadap dan menyalahi Perlembagaan kita. Supaya kita Melayu/Islam jangan dijadikan keldai bodoh si PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR, terutamanya yang BUKAN BUMIPUTERA!

    1 juta bangsa pendatang diberi kerakyatan dengan amat mudah sewaktu Kemerdekaan Tanah Melayu, akibat pemimipin kita dipaksa penjajah British-Zionis laknat, di bumi tercinta kita ini. Tetapi kebanyakan mereka TIDAK juga berterimakasih kepada Bumiputera, terutamanya yang Islam!

    Maka, janganlah kita bersopan santun lagi terhadap rancangan ganas DAP/PKR untuk menjatuhkan kedaulatan bumi tercinta kita ini sebagai warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, dan sebagai NEGARA ISLAM! Bumiputera Malaysia, terutamanya yang Islam, jangan sampai jadi PENGEMIS atau dilayan sebagai PENUMPANG, seperti Bumiputera Melayu Singapura dan Bumiputera Palestin!

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    (PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAPigs/PKR/Red beans militiaPIGS durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

    ReplyDelete