Tuesday, February 21, 2012

Jangan suka-suka berbaiah



Kalau benar sekalipun hendak mendapatkan kesetiaan ahli tidaklah perlu sampai berbaiah. Apa yang HamPAS lakukan kadang-kadang nampak sekadar ingin memenuhkan keinginan politik.

Baiah bukan perkara main-main yang sewenang-wenangnya hendak dipermainkan. Mungkin caranya sehingga memerlukan kita menjunjung Al Quran dan bersumpah. 

Terikat dengan baiah memungkinkan seseorang itu menjadi pengikut yang sangat setia walaupun pada dasarnya mungkin ada perkara dan elemen yang tidak dipersetujui tetapi dek kena baiah apa sahaja waimah yang tidak benar sekalipun terpaksa ditelan bulat-bulat.

Khabarnya, baiah yang akan dilakukan di dalam HamPAS adalah untuk memastikan bahawa setiap mereka tidak boleh lari daripada memperjuangkan ajaran Islam. Niat kepada baiah ini amatlah baik dan tidak ada cacat celanya. Tetapi apabila dicampur adukkan dengan politik ianya akan menjadi perkara yang amat meresahkan.

Sepertimana yang dijelaskan acap kali oleh Hasan Ali bagaimana wujudnya campurtangan DAPig di dalam urusan HamPAS tentulah ianya menjadi rumitkan bukan sahaja pimpinan tertinggi HamPAS tetapi turut membebankan Yang Berhormat dari HamPAS. 

Apakah akan ada keberanian daripada pimpinan HamPAS untuk menentang segala arahan daripada DAPig yang jelas tidak mengikut lunas Islam? Sanggupkah HamPAS berpegang teguh kepada baiah walaupun diasak oleh pimpinan DAPig dan sanggupkah HamPAS melepaskan kuasa yang ada pada mereka hasil cantuman Pakatan untuk memperjuangkan Islam?

Yang terus bermain diminda ialah, apakah kesan baiah itu akan terguna pakai kepada mereka yang benar-benar berjuang untuk menegakkan Islam tetapi dek kerana campurtangan yang tidak sepatutnya orang yang memperjuangkan Islam itu dipecat dari HamPAS tanpa kerelaannya?

Siapa yang harus bertanggungjawab kepada kesan baiah yang dilafazkan sekiranya jelas individu itu memperjuangkan Islam tetapi dek kerana campurtangan politik maka individu itu dipecat?

Ahli-ahli HamPAS, renung-renungkan sebelum berbaiah. Ini bukan sekadar hal politik tetapi lebih kepada soal jawab di dalam kubur dan akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment