Tuesday, March 15, 2011

Mahathir berjasa..Aspan Alias juga berjasa


Rasanya di dalam Malaysia bahkan di dalam dunia seperti yang dicoretkan oleh blogger otai Aspan Alias berhubung membuat jasa ada benar dan ada logiknya. Tidak kira siapa dan apa kedudukan individu itu semuanya pasti menaburkan jasa kepada negara..Sama ada di dalam konteks jasa positif dan jasa negatif ianya tetap dianggap sebagai jasa.

Sinis benar blogger otai Aspan 'menghitung' jasa Mahathir. Dan anggap sahaja apa yang dinukilkan adalah jasa blogger otai Aspan kepada pembaca blognya. Juga boleh dianggap jasa walaupun nukilan blogger otai Aspan itu mungkin sedikit menghiris perasaan pencinta Tun Mahathir seperti blogger Parpukari.

Blogger otai Aspan Alias juga tidak kurang jasanya..Jasa kepada keluarga, jasa kepada orang kampung bahkan mungkin jasa pada negara.

Cuma yang perlu kita congakkan adalah sebesar mana jasa yang telah kita sumbangkan. Mengkritik orang juga adalah suatu jasa jika kritikan itu adalah kritikan yang membina. Kritikan yang sekadar ingin membuka pekung dan menghiris perasaan juga boleh dianggap sebagai jasa walaupun ianya tidak lebih dari jasa yang tidak bermanfaat sama sekali.

Artikel blogger otai Aspan yang bertajuk 'semua orang tidak ada jasa kecuali Tun Mahathir' membuatkan aku berfikir bahawa otai Aspan amat sinis orangnya bila 'berkata-kata'. Pemikiran itu lantas menjuruskan aku untuk berfikir bahawa siapakah individu yang sebenarnya telah membawa Malaysia untuk berdiri segagah ini. Mungkin Tun Mahathir atau mungkinkah blogger otai Aspan?

Pokoknya, seluruh rakyat Malaysia harus tahu menabur jasa atau setidak-tidaknya tahu mengenang jasa!!

6 comments:

  1. Salam sdra Jebat...biarkanlah Aspan & Samongkol AK 47 mengkritik secara sinis Tun Dr Mahathir sebab ianya dilihat sebagai membela dan mempertahankan political idol mereka yakni YM Tengku Razali Hamzah.

    Namun tidaklah patut orang yang tinggi ilmu hingga ketahap PhD mengungkit-ungkit keturunan orang lain semata-mata kerana tidak suka kpd orang itu ..atau untuk membela orang yang kita kasihi...

    Ulasan tuan berkaitan komen sdra Aspan adalah amat berhemah dan lebih sinis dari kesinisan Aspan terhadap Tun.

    Saya rasa rakyat khasnya orang Melayu amat menghargai kedua-dua tokoh negarawan ini. Namun Ketentuan Ilahi mengatasi segalanya. Inilah nampaknya gagal dilihat oleh kedua saudara kita itu yakni Sdra Aspan Alias dan Dr Samongkol.

    Bukan Parpukari shj yang terguris hati ..ramai pembaca lain termasuk saya pun terguris sama
    Tq tuan.....gemasindah

    ReplyDelete
  2. Aspan dulu Ass 46,org kuat Ku Li dan Pak Lelah,dengar cerita hampir nak jadi calon.
    Orang yg dah kalah dan tak dapat menerima kekalahan bagitulah....apa nak heran.
    Biasa le Melayu jenis ini kalau dapat semua bagus kalu tak dapat semua tak bagus.
    Kalu nak banding Aspan dgn Tun....kalu le nak banding.......Aspan ni taik hidung pun besar lagi.
    Org yg merasakan diri mereka lebih segala2nya dari org lain....angkuh tak bertempat.... elok jgn dilayan saja.

    ReplyDelete
  3. Salam gemasindah dan anon..terima kasih atas pandangan tuan..moga menjadi renungan dan menjadi asas kepada yang mahu berfikir..

    ReplyDelete
  4. Ramai orang yang suka bercakap dan hanya memikirkan bahawa dia sahaja yang betul pemikirannya. TDM telah mengambil masa selama lapan tahun untuk menulis buku tersebut. Menurut beliau, tulisannya telah bertapis untuk mengurangkan gurisan hati pada orang yang terbabit.
    Kita hidup dalam dunia mesti bergaul dan terlibat dengan ramai orang. Ku Li dan anwar adalah antara orang yang terlibat dalam kehidupan TDM selama 22 tahun memerintah. Kalu tak terbabit, beliau tak akan bercerita dan menulis. Ini semua mengikut pandangan dan pengetahuan beliau. Apabila membaca buku terbabit, kita hendaklah membaca dengan kritis dan analisanya. Kalau TDM tidak berjasa, bodoh la rakyat Malaysia yg memilih dan mengundi BN selama 22 tahun TDM memerintah. Bagi makan gaji buta sahaja.
    Buku TDM ini memang dinantikan oleh ramai orang yang ingin mengetahui berkenaan TDM. Bukannya berkenaan Ku Li dan Anwar. Mereka hanya watak sampingan sahaja. Kita kena akui bahawa bukan senang untuk memenuhi kehendak semua orang. Allah tidak memakbulkan doa semua orang ...

    ReplyDelete
  5. setiap org bebas beri pandangan masing2. inilah demokrasi bersuara alaf baru. tdm terselamat semasa menjadi pm dulu sebab tiada internet. jadi akhbar di kawal beritanya. tapi hari ni semuanya terbuka. kesalahan lampau pun boleh dicungkil sampai lubang cacing. aspan dan sakmongkol bersalah sebab mengkritik tdm. tapi kita perlu membaca dgn minda yg terbuka dan melihat hujah2 mereka. lihatlah ketinggian pemikiran org2 yg berhujah dalam komen sakmongkol. kebnayakan mereka adalah warga urban dan professional dan peneraju badan2 korporat. mereka ini amat kritikal. walaubagaimanapun sejarah tidak pernah menipu dan akan menghukum sesiapa saja yg bersalah. samada tdm atau pun sakmongkol dan aspan. wallahualam

    ReplyDelete
  6. Aspan Alias yang terpijak kulit pisang dan menjadi ahli Semangat 46. mujurlah dia and the gang cepat insaf dan kembali bersama BN

    ReplyDelete