Saturday, January 2, 2010

Lojikkah dua enjin F-5E bernilai US$29 juta? Mana Logiknya???



Inilah rupa aircraft scrapyard di padang pasir Arizona dari mana Malaysia membeli F-5E secondhand hampir 30 tahun dahulu pada harga US$2 juta sebuah. Masuk akalkah dua enjin itu bernilai US$29 juta pada tahun 2009?


Tulisan MyKMU mempersoalkan nilai enjin F-5E hilang yang dikatakan US$29 juta. Menurut penulis, jet pejuang F-5E itu sudah hampir 30 tahun lama.

Baca petikan tulisan itu berikut:

Dari maklumat yang diterima dari rakan-rakan yang pernah berkhidmat dalam TUDM, squadron jet pejuang F-5E yang enjinnya hilang bukan jet pembelian baru tetapi sudah wujud hampir 30 tahun. Ketika jet ini dibeli, ia pun bukan belian baru atau baru keluar dari kilang tetapi barangan terpakai.

Untuk memahami bagaimana rupa jet pejuang terpakai, tentera Amerika sering membelanja untuk mempertingkatkan peralatan tentera mereka. Jet-jet yang tidak mahu diguna lagi dihantar kesebuah airfield di padang pasir Arizona.

Jet-jet itu dijual kepada pembeli dari dunia ke-tiga. Sebelum dihantar, jet-jet tersebut dibawa masuk kilang untuk diperbaiki dan dipulih penggunaannya. Sebenarnya jika tiada pembeli, jet-jet tersebut dibiar saja dan akhirnya dijual sebagai besi skrap saja.

Malahan dipercayai pada masa jet pejuang F-5E mula dibeli, harga sebuah jet pejuang F-5E secondhand hanya US$2 juta sahaja! Untuk enjin yang hilang itu bernilai US$29 juta, kita perlu hilang enjin untuk 15 buah jet pejuang F-5E. Logikkah nilai enjin tersebut bernilai US$29 juta.

Tidak lojik untuk dua enjin kapalterbang boleh bernilai 15 kali harga jet asal itu semasa kita beli setelah 30 tahun kemudian.

Ditambah lagi berikut:

Satu lagi, sebelum mengakhiri artikel ini, enjin yang hilang pun bukan enjin pada jet pejuang tetapi enjin alatganti yang biasa datang sekali dengan pembelian sebuah skaudron jet pejuang bersama latihan dan seterusnya. Dengan demikian, bukanlah yang hilang itu, enjin yang sedang digunapakai oleh skuadron jet f-5E tetapi “army surplus” yang tidak terpakai. Lagi mencurigakan?

Sementara itu, menjenguk di kedai jual suratkhabar pagi tadi, Suara Keadilan sudah menjana hikayat dan andaian baru untuk menghalakan tuduhan kepada Dato Seri Najib Tun Abdul Razak. Tidakkah bertambah-tambah curiga?

No comments:

Post a Comment