Tuesday, January 12, 2010

Forum meyesatkan akidah bertajuk 'Allah:Siapa Yang Punya?'

"Bukan isunya kalimah (Allah), tapi maksud (sebenar) pada (kalimah) 'Allah' itu sendiri yang berbeza-beza," jelas beliau dalam Forum 'Allah: Siapa Yang Punya?' Forum bangang ini diadakan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor dan di sinilah Khalid Samad si alim besar berucap..

Apa kejadah pulak si Khalid Samad ni kata bukan isu kalimah Allah yang dibincangkan dan menjadi punca ketegangan dalam tempoh seminggu ini. Kalau nak pusing cerita pun biarlah berakal sikit. Satu Malaysia bahkan mungkin satu dunia dah tahu yang isunya di sini ialah apabila akhbar-Herald-The Catholic Weekly memohon untuk menggunakan kalimah Allah dan mahkamah telah membenarkannya dan inilah punca isu ini tercetus. Apa kejadah Khalid kata bukan isu kalimah Allah pulak?? Nak jadi hero pada orang bukan Islam lagi ke? Tajuk forum pun dah nampak macam tak betul. "Allah siapa yang punya? Bodoh ke bangang tajuk forum tu.

Mengucap dua kalimah syahadah dan mengakui bahawa tiada Tuhan lain yang disembah melainkan Allah jelas menunjukkan bahawa Allah itu milik dan akuan orang orang Islam sahaja. Sejak bila pulak kafir laknat nak mengaku kalimah syahadah ni? Sejak bila kafir laknat nak mengaku tentang keesaan Allah? Apa ke bangang orang Islam nak hadiri forum forum yang tajuknya saja dah menunjukkan bahawa siapa yang hadir kalau tak kuat imannya akan menyesatkan akidah. Tapi Khalid orang yang fleksibel walaupun dalam hal hal agama jadi tak le dia risau nak hadir. Yang penting nampak macam hero dan boleh glamor. PAS memang macam tu..untuk dapat publisiti lelong agama pun tak apa..Agaknya Khalid belajar dengan ustaz Ngeh ataupun Ustaz Gobala..ke belajar dengan Khalifah Guan Eng..patutlah alim semacam si Khalid ni..Siapa yang nak belajar boleh daftar nama di pondok Guan Eng..Nama nama tersohor dalam bidang keagamaan ni..Kahhhh!!!!

Baginda Sultan Selangor dah pun bertitah tentang isu ini, kita sama sama harap tiada lagi yang akan mempersoalkan perkara ini. Daulat Tuanku..di bawah payung negeri Tuanku kami tumpang bernaung dengan izin Allah jua..Daulat Tuanku.

10 comments:

  1. khalid gereja ni kufur kata haron din, kufur maknanya sesat, sesat maknanya terkeluar dari agama islam, keluar agama islam maknanya kafir, kafir maknanya kufur dan bro ulang balik spt diatas...hehe
    orang PAS memang macam tuhh
    pttuuiihh

    ReplyDelete
  2. Dahsyat putramerdeka...falsampah falsampah..nak mendalami ilmu agama..putramerdeka boleh daftar kat pondok Guan Eng..mana tau boleh jadi tok siak..tak susah susah patuk...kahhhhhh...khalid gereja ni memang sesuai jadi pemimpin malah layak jadi menteri tapi dalam kerajaan ayah Pin...kahhhh.......mekasih putramerdeka

    ReplyDelete
  3. SLM BRO..POPE YG BESAR TU PUN X PNH LAFAZKAN ERKATAN KALIMAH ALLAH DLM GEREJA BESAR DIA. YG SI KHALID SIYAL NI SIBUK2 PULAK APE HAL?? DIA NI LEBIH BESAR DR POPE TU KERRR?..KIWAK PUNYE KHALID!..HARKK PTUIHH!! >:0

    ReplyDelete
  4. kebenaran adalah sukar ditentukan walaupun masing-masing menunjukkan bukti yang kukuh sekukuh mana datang dari perut bumi sekalipun.umur kita tidak membuat kita layak menentukan mana yang salah dan benar.maupun apa yang kita ketahui salah dan keburukan datang dari setan,yang baik dari tuhan,tanpa kita sedari setan bermukakan tuhan pada dunia sekarang.setan tidak pernah duduk diam,malah di akhir zaman setan akan cuba gunakan manusia yang mudah di hasut lalu diakhiri dengan peperangan.setan bergembira dengan apa yang terjadi sekarang.benda kecil telah di perbesar-besarkan,manusia kini tampil menggugat keamanan dengan tujuan hak dan kepentingan masing-masing tanpa memikirkan kepentingan bersama.bukan mudah mempertahankan apa yang ada.beringatlah bahawa malaysia bukan tercipta dengan hanya 2 agama malah banyak agama.kalau mula hanya fikir kepentingan sendiri jangan menyesal di kemudian hari.jangan terlalu mementingkan hak sehingga hak orang yang bukan islam diketepikan.bersama-samalah mencari jalan kearah kedamaian bukan bertelagah sesama kita...EarthAngel

    ReplyDelete
  5. Tidak ada agama yang mengajar kejahatan,,marilah kita buktikan agama kita tidak mengajar kejahatan,mari buktikan agama kita adalah mulia...semua agama yang ada di Malaysia...Jangan biarkan dalang berjaya dalam niat memporak-porandakan masyarakat majmuk dan penuh dengan toleransi yang kita banggakan.kita tidak perlukan seekor semut kerengga yang menyengat hanya kerana gula diakui milik dia,kita tepis semua semut yang datang,kalau tidak makin banyak yang datang menyerang nanti gula hanya milik dia seorang plak...heheeheh

    ReplyDelete
  6. jebat tiada agama yang mengajak kepada kejahatan.. manusia ini ciptaan Allah taala..
    dunia ini hanya perangkap...

    ReplyDelete
  7. anon 12.20..saya setuju dengan pandangan saudara tiada agama yang mengajak kepada kejahatan..cuma yang saya persoalkan ialah umat yang menganut agama tersebut yang terkadang nampak seperti tidak mahu menghormati penganut agama lain..anon 11:44..setan bermukakan Tuhan?mungkin saya kurang arif tetapi saya belum pernah mendengar ungkapan ini..setahu saya setan tidak akan mampu untuk bermukakan walaupun Muhammad..kalau bermukakan makhluk yang lain itu benar..jangan bermukakan Tuhan..bunyinya macam mewujudkan perbandingan..minta maaf saya tidak berniat untuk berbicara tentang ini kerana saya tidak arif..apa pun terima kasih atas pandangan semua..

    ReplyDelete
  8. Memang ada orang yg sengaja cari pasal. Khalid Samad harus bertaubat sebelum terlambat!!!

    Si Pakiam ketua gereja tu memang sengaja cari pasal. Dia ni pun sebenarnya dah kena tunggang dan jadi keldai oleh seseorang yg sangat terkenal dengan mainan depan dan belakang...Si Pakiam langsung tidak menunjukkan kebijaksanaannya sebagai ketua gereja. Memalukan seluruh orang Kristian di malaysia...
    Itu yg kawan saya yg berugama kristian, bagitahu pada saya...

    ReplyDelete
  9. Si khalid samad tu sepatutnya jadirasul ke-27 selepas rasul yang ke-26 mengishtiharkan perletakan jawatan.. anon 11:44.. setan mungkin di katakan bermukakan tuhan bagi sesiapa yang tidak mengenali Tuhan apatah lagi untuk membezakan antara tuhan dan setan.. bak kata jebatberkokok, mana mungkin setan boleh bermukakan tuhan sedangkan setan takkan boleh bermukakan Muhammad.. Tuhan Maha Esa.. Tidak akan sama dengan suatu ape pun. Mengenal Tuhan hukumnya adalah wajib. Carilah.. Wallahu 'alam..

    -Gunung Jati-

    ReplyDelete
  10. Allah siapa punya ?.Siapa mengguna Allah ini sebut tuhannya ?

    Saya ingin memberitahu semua yang tidak baca Al-quran, Kristian Bible dan Hebrew Bible, orang Yahudi yang mengguna Allah sebut tuhan pada pertama, yang kedua ialah orang Kristian, Muslim lastlah.

    Orang last pula kata dia punya. Mungkin dia tak baca Al-quran atau ada baca, tetapi tak faham pula. Kerana Al-quran ditulis di dalam bahasa Arab.Muslim Malaysia tahu bahasa Melayu sahaja.

    Jadi dia tak tahu Allah siapa punya, tentu dia fikir Allah saya punya.

    Sama juga orang Muslim di Arab, mereka tak kata Allah saya punya. Tetapi di Malaysia, kerajaan buat satu "undang manusia" mengubahkan undang Tuhan dengan kata orang bukan Muslim tak boleh guna Allah.

    Baiklah, tak boleh ya chigu, dalam lagu ada sebut Allah, saya boleh tak paiya nyangilah kerana saya bukan muslim.

    ReplyDelete