Monday, December 12, 2011

BR1M: Rakaman perbualan yang dicuri dengar!!




"Rakyat kena celik sikit, pemberian cuma RM500. Kalau ada anak ramai, tak cukup pun hendak membeli keperluan sekolah dan sebagainya sedangkan dalam tempoh lima tahun lagi, terpaksa melalui masa-masa sukar," katanya yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang. (petikan kata-kata Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat Siti Zailah Mohd Yusuf).


Hari ini Jebat mahu cuba menjadi guru Bahasa Malaysia kepada semua. Murid-murid apakah yang dimaksudkan dengan perkataan BANTUAN? Bantuan adalah datangnya daripada kata dasar BANTU yang ditambah dengan imbuhan AN di belakangnya. Bantuan adalah bersifat dan bermatlamat untuk meringankan beban. Bantuan haruslah datangnya dengan sifat IKHLAS dan barang perlu diingat bahawa BANTUAN bukan bertujuan untuk menjadikan seseorang itu KAYA. Diulangi, bukan bermatlamat untuk menjadikan seseorang itu kaya. Loceng berbunyi dan masuk ke mata pelajaran yang lain.


Baiklah murid-murid, sekarang mari kita belajar MATEMATIK. Jumlah yang lebih dari 1 kita akan panggil banyak. Cikgu Bahasa Inggeris kamu tak ajarkah Singular dan Plural?Adakah 500 itu banyak atau sedikit? Jawablah murid-murid...BANYAK..Pandai murid-murid. Habis kalau macam tulah cikgu, 500 tu banyaklah jumlahnya ye cikgu? Banyak kepada orang-orang biasa macam kita tetapi tidak banyak kepada Ahli Parlimen. Saya bukan Ahli Parlimen cikgu jadi saya kenalah kata 500 tu banyak. Awak ni banyak cakaplah..Ye Ye..500 tu memang banyak. Loceng berbunyi dan masuk ke mata pelajaran lain.


Salam murid-murid. Hari ni ustaz nak mengajar berkenaan NIKMAT. Nikmat dan rezeki adalah datangnya dari Allah swt kepada makhluknya. Allah yang memberi rezeki dan rezeki itu diturunkan melalui kaedah atau platform yang tentu. Di dalam Malaysia, kerajaan antara medium dan platform yang digunakan untuk pengagihan rezeki. Kerajaan itu apa cikgu? Kerajaan di Malaysia adalah kerajaan Barisan Nasional. Oh..habis PAS tu apa cikgu..PAS tu adalah parti pembangkang yang banyak sangat bertanya macam kamu. PAS tak memberi ke cikgu? Sekejap cikgu nak garu kepala..sudah-sudah ini sudah masuk ke bab politik tak sesuai kepada pelajar macam kamu. Lupakan politik yang PENTING KAMU KENA BELAJAR MENSYUKURI NIKMAT. Loceng berbunyi dan masuk mata pelajaran baru.


Baiklah hari ini cikgu ada mesyuarat jadi cikgu cuma nak cakap sedikit sahaja pada kamu. Bagi mata pelajaran moral hari ini cikgu nak pesan pada kamu semua. Jangan berburuk sangka pada orang dan tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. Siapa yang memberi dan siapa yang menerima cikgu? Aduhh kamu ni banyak sangat bertanya. Cikgu nak cepat dan kamu masih bertanya. Baiklah..kerajaan memberi dan rakyat menerima( aduhhh politik lagi)..Kalau tak mahu terima? Kamu bertanya lagi..cikgu nak cepat ke mesyuarat. Kalau tak mahu terima? Kalau tak mahu terima kamu tak tau mensyukuri nikmat...errrrr....Kalau TAK MAHU TERIMA ITU KAMU PUNYA PASAL. CIKGU NAK DUIT TU...Cikgu ni emosi betullah..telefon berbunyi dan cikgu ke bilik guru besar.


DI BILIK GURU BESAR: BAGAIMANA MURID-MURID KAMU? SEMUA OK CIKGU KECUALI ADA SEORANG JE YANG BERMASALAH CIKGU. APA MASALAH DIA? MASALAH DIA BANYAK SANGAT TANYA. SIAPA NAMA DIA? ERRRRRR.....SAYA LUPA LAH TAPI TAK SILAP SAYA..ERRRR...SITI SITI SITI APA TAH..OHHH CUKUP-CUKUP KALAU SITI TULAH YANG KAMU MAKSUDKAN SAYA TAK HAIRAN..KENAPA PULA CIKGU? ALA MAK BAPAK DIA DULU PUN SEKOLAH SINI KUAT MEMBANGKANG JUGAK. DIA ORANG PAS KE CIKGU?ISKH KAMU NI CIKGU-CIKGU MANA BOLEH BERPOLITIK. KAMU NI PUN SUKA SANGAT BERTANYA. SAMA MACAM SITI SITI SITI..ERRR SITI APA...SITI BOLEH BLAH!!!!!!


LOKASI PERCAKAPAN INI DIRAKAMKAN: DI HOSPITAL DI TANJUNG RAMBUTAN

No comments:

Post a Comment