Showing posts with label Setiausaha Politik. Show all posts
Showing posts with label Setiausaha Politik. Show all posts

Sunday, June 16, 2013

Betul ke bekas SUPOL PM nak jadi SUPOL Menteri pulak?


Betul ke ada seorang bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri yang kalah dalam PRU yang baru lalu kini berhasrat untuk menjadi Setiausaha Politik kepada seorang Menteri Kabinet?

Mungkin kerana malu alah untuk memohon supaya dikekalkan untuk terus menjadi Setiausaha Politik PM kerana kalah dalam PRU maka tak ada jalan lain selain  daripada menebalkan muka memeohon untuk jadi Setiausaha Politik kepada Menteri tu. Downgrade tu..daripada SUPOL PM jadi SUPOL Menteri..!!

Yelah dah biasa ada pemandu dan kereta rasmi mana boleh nak tahan diri daripada terus ada kemudahan tu. Betullah kata Tun Daim, PM kena pecat penasihat yang tak membantu beliau dalam PRU yang lalu. Setuju sangatlah Jebat kalau ramai orang yang kata ada di antara SUPOL PM dulu lebih mengutamakan diri masing-masing daripada membantu PM.

Kepada bekas SUPOL PM yang nak jadi SUPOL Menteri tu, berilah peluang kepada muka-muka baru. Anda sudah diberi peluang dan anda gagal menjalankan tugas anda dengan baik dan pendekatan anda telah jelas ditolak oleh rakyat di dalam PRU yang baru lalu. Apa lagi yang anda cuba buktikan? Anda perlu buang sifat sombong dan belajarlah untuk senyum!!!

Sudah kalah, kalahlah!!!

p/s: Alamak bekas SUPOL PM ni nak jadi SUPOL kepada seorang Menteri yang lebih kurang sama perangai macam dia..!! Hahaha..Menteri ni pun entahlah macam mana PM boleh jadikan Menteri. Bukan kenang jasa Menteri ni..Pegawai kanan dia dulu pun dia singkirkan selepas dapat jadi Menteri..Ada ke patut!!

Monday, February 4, 2013

Kisah orang tua bodoh


Tuan punya blog Tukar Tiub sama bebal macam tiub motor. Getah berkurap.

Fitnah terbaru yang dilakukan oleh blog Tukar Tiub apabila menfitnah pejabat Setiausaha Politik Rais Yatim digeledah SPRM sehingga menyebabkan Setiausaha Politik Rais Yatim itu di gantung tugas.

Jebat call pejabat Setiausaha Politik Rais Yatim dan bercakap sendiri dengan Setiausaha Politik Rais tu, dia gelak besar.

Setiausaha Politik Rais Yatim kata, beliau tak hairan dengan fitnah oleh Pakatan. Memang kerja fitnah adalah   makanan ruji Pakatan. PM pun difitnah apatah lagi beliau yang sekadar Setiausaha Politik.

Setiausaha Politik tu masih tetap bersandar di kerusi empuk di pejabatnya, nampaknya Tukar Tiub tetap merempat di jalanan. Khakkkkk Tuihhhhh!!

p/s: Ingat janggut Tukar Tiub je panjang, rupanya bodoh dan bebal juga dia panjang tak sudah-sudah..Kah Kah Kah..


Tuesday, December 28, 2010

Setiausaha Politik: Wujudkah lagi?


Orang yang paling kanan di dalam Pejabat Menteri adalah Setiausaha Politik atau gelarannya SUPOL.

Kalau Menteri tidak ada di Pejabat dengan SUPOL lah orang ramai berurusan. Soalnya masih relevankah SUPOL pada masa ini?

Aku masih ingat sewaktu aku kecil di kampung, SUPOL Tan Sri Aishah Ghani, Datuk Basri Bajuri telah melawat kampung aku. Masa itu, seluruh kampung aku riuh memperkatakan tentang Datuk Basri. Dah macam Menteri pula taraf SUPOL pada masa itu. Sehingga ke hari ini aku masih ingat nombor plate,warna dan jenis kereta yang dipandu oleh SUPOL itu. Begitulah gahnya SUPOL pada masa itu. Penuh dengan karisma.

Sekarang ni SUPOL sudah semakin tenggelam. Di dalam Pilihanraya Kecil, penglibatan SUPOL macam hidup segan mati tak mahu. Kalau tak silap aku masa Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, SUPOL ada buat 'bilik gerakan' dan aku sempat meninjau bilik gerakan tersebut. Kosong dan longlai tidak ada pengisian dan gerakan.

Jadi apa fungsi SUPOL pada masa ini? Sekadar mengangkat sumpah di hadapan Perdana Menteri? Sekadar menjadi tukang angguk kepada Menteri? Atau sekadar bergaya melaram dengan Perdana V6?

Aku jadi keliru dengan fungsi SUPOL..Tidak pernah kelihatan SUPOL menghiasi pentas-pentas ceramah di dalam mana-mana pilihanraya. Suka tak suka aku kena akui, Ezzam Mohd Nor bekas SUPOL Nuar Berahim memang hebat dan selayaknya menjadi SUPOL. Sayangnya, boss beliau pula hanyut.

SUPOL SUPOL yang lain mana arah tujunya. Persatuan SUPOL masihkah wujud lagi? Kalau boleh, kita minta bapak-bapak Menteri pilihlah individu yang benar-benar layak menjadi SUPOL. Kalau rakyat tidak kenal SUPOL kita masih boleh terima tetapi kalau pengundi kawasan Menteri sendiri tidak kenal SUPOL Menteri tersebut...PARAH!!!

Sunday, June 6, 2010

Hilangkah Setiausaha Politik?

Setiausaha Politik...jawatan besar di Pejabat bapak Menteri..Dulu masa kecik kalau aku dengar nama Setiausaha Politik boleh jadi gerun satu badan dan boleh tabik spring dibuatnya..Suatu ketika dulu semasa zaman sekolah pernah aku terserempak dengan seorang Setiausaha Politik, Setiausaha Politik sapa tah aku pun tak tahu...Nampak dia aku jadi gerun dan terasa besarnya jawatan yang disandang..mungkin kerana terlalu hampir dengan bapak Menteri..Itu dulu...sekarang sudah lain dan ramai orang yang dah mungkin lupa wujudnya jawatan itu di pejabat bapak Menteri.

Dah banyak siri pilihanraya kecil berlangsung..kelibat Setiausaha Politik jarang jarang benar kelihatan..Benar..tugas Setiausaha Politik adalah membantu bapak Menteri mereka tapi rasanya tak salah kalau Setiausaha Politik membantu parti. Ada orang kata Setiausaha Politik ni membantu bapak Menteri tapi dalam pilihanraya kecil..kelibat bapak Menteri yang lebih kerap nampak dari kelibat Setiausaha Politik sendiri. Apa tugas Setiausaha Politik sebenarnya pada masa ni?Aku keliru..takkan dengan jawatan yang sebesar itu tidak ada apa yang disumbangkan.

Ada orang kata ada segelintir Setiausaha Politik kerjanya mengangkat beg bapak Menteri..Kalau betullah keadaan tu dah jadi peon pulak Setiausaha Politik..Tapi bila fikirkan balik..ramai Timbalan Menteri pun orang tak kenal inikan pulak Setiausaha Politik..

Kita nak tengok bila Setpol Setpol ni akan lebih agresif untuk membantu parti...Kalau jawatan sebesar tu tapi sibuk mengangkat beg eloklah serahkan pada orang lain yang lebih bersedia untuk memberi idea idea bernas..