Wednesday, November 25, 2020

Bajet: Antara gila kuasa dan titah tuanku

 



Hari ini bakal jadi penentu sama ada bajet 2021 yang dibentangkan akan diluluskan atau sebaliknya.

Yang di Pertuan Agong telah bertitah dan menyeru kepada semua Ahli Parlimen untuk menyokong bajet ini dan berhenti berpolitik demi kesejahteraan negara.

Tapi masih ada lagi sebilangan ahli politik yang semacam tak faham bahasa dan engkar dengan titah Tuanku.

Kalau titah tuanku pun mereka sanggup langgar adakah pemimpin seperti ini kita jangkakan akan mendengar keluh kesah rakyat?

Semoga Allah merahmati negara kita dan melindungi kita semua dari kegilaan mengejar jawatan politikus politikus yang rakus.

Kesetiaan kepada Raja dan Negara yang tertera di dalam Rukun Negara akan menagih janji ikrar pemimpin pemimpin ini.

9 comments:

  1. CELAH MANA WANG 1MDB LESAP

    Pemulangan wang 1MDB bukti dakwaan Tun tidak benar, kata Najib

    Perkembangan ini jelas menyangkalkan tuduhan Tun sebelum ini bahawa DoJ tidak akan teruskan kerjasaman dengan kerajaan PN ataupun kerajaan PN tidak akan teruskan usaha untuk mendapat semula semua dana yang dikatakan hilang,” kata Najib.

    Najib mengulas laporan bahawa DoJ memulangan AS$300 juta yang didakwa diseleweng daripada dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hari ini.

    Mei tahun lalu, AS mula memulangkan dana yang berjaya ditemui semula, membabitkan bayaran pertama hampir AS$200 juta (RM836 juta)

    DoJ dalam kenyataannya, berkata, ia menjadikan jumlah keseluruhan wang 1MDB yang dipulangkan adalah sebanyak RM2.6 bilion (AS$600 juta).

    “Namun US$620 juta hanya sebahagian kecil daripada US$4.5 bilion yang sepatutnya dikembalikan kepada 1MDB sebelum 30 Disember 2020 jika perjanjian penyelesaian dengan IPIC milik kerajaan Abu Dhabi diteruskan.

    “Namun kerajaan Tun@PH dahulu telah membatalkan perjanjian penyelesaian asal yang ditandatangan pada masa BN. Kerajaan PH juga menolak tawaran IPIC yang disyorkan oleh DOJ sekali lagi pada tahun lepas seperti didedahkan minggu lepas,” kata Najib.

    Najib berkata, kerajaan sepatututnya meneruskan perjanjian penyelesaian dengan International Petroleum Investment Company (IPIC) jika mahu mengambil balik semua wang 1MDB yang didakwa hilang secara sekaligus.

    Zeti lantikan Tun Mahathir yang akhirnya melutut pada Lee Kwan Yew@DAP (nak fakta ka..!?) Najib Bebas tanpa lepas. Bank Negara tahu tapi buat senyap bodoh

    Jika dibuktikan bahawa keluarga Tan Sri Zeti telah menerima dana melebihi RM100 juta dari Jho Low termasuk dana yang berasal 1MDB yang disimpan dalam bank di Singapura, terdapat ' conflict of interest' Zeti mempunyai impak kepada kes SRC bossku sebab Zeti yang cadang bossku gunakan akaun bank atas namanya (dan bukan atas nama parti) untuk menerima derma asing.

    Dan asas bagi kes-kes mahkamah SRC dan 1MDB bossku ialah dana asing yang dikatakan berasal dari SRC dan 1MDB pernah masuk ke dalam akaun bank atas namanya.

    Link 'conflict of interest' Zeti kes 1MDB.. koh koh koh

    https://ttkm.com.my/2020/12/31/anwar-minta-zeti-jelaskan-dakwaan-akaun-keluarganya-kait-kes-1mdb/amp/

    “Niat kerajaan PH berlainan. Jika semua wang 1MDB yang didakwa hilang dikembalikan oleh IPIC sebelum akhir tahun 2020 ini, maka Najib tak rompak apa-apa. Itu bercanggah dengan propaganda Tun.

    Pulis lantikan Tun Anak Si Bedul kata Jho Lo dah bertukar jadi beruang tapi Aljezera cari Jho Lo sambil gentel telo buat sidang media bersama Jho Lo.

    Dah curi duit boleh pulak dipulangkan duit yang dicuri. Tak cukup dengan pulangkan duit curi (fitnah curi) si pencuri boleh buat sumpah laknat lagi....

    Baik sungguh pencuri itu kann..!!

    ReplyDelete
  2. Proklamasi Dharurat untuk pemimpin mudah lupa... kebanyakkan yang lupa diri ini dari Utara..

    Pada 9 Mei 1994 Datuk Seri Anwar Ibrahim yang waktu itu adalah Timbalan Perdana Menteri telah membentangkan satu rang undang-undang di Parlimen bagi memasukkan Fasal (1A) ke dalam Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan.

    Fasal (1A) ini mewajibkan Yang di-Pertuan Agong untuk menerima dan bertindak mengikut nasihat bila-bila sahaja.

    Begitulah juga pada 9 April 1981 Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Timbalan Perdana Menteri telah membentangkan satu rang undang-undang di Parlimen bagi memasukkan Fasal (8) ke dalam Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.

    Fasal (8) ini menjadikan Proklamasi Darurat tidak boleh dicabar atau dipersoalkan di mana-mana mahkamah.

    Apa yang kamu tanam itulah yang kamu tuai (You reap what you sow)..!! Tapi sayang Melayu ditanam dengan semangat Melayu Mudah Lupa..

    Ini sebab nya jangan lantik PM dari Utara lagi... mudah lupa, mudah gadai pulau pulau strategik dan mudah gadai maruah jadi barua Lee Kwan Yew@ DAP(hujung hayat dia mintak nyawa kata DAP ok..!!) lebih parah lagi mudah gadai akidah dengan Pluralisma dan COMANGO Gereja. (kau nak fakta ka..!?)

    Dah baca kau fikir lah sindiri..!! Jangan lantik PM dari utara lagi..!!

    ReplyDelete
  3. Secara terbuka Tun Dr Mahathir Mohamad supaya menjawab pendedahannya jika benar saham kerajaan diluluskan yang sepatutnya diberikan kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) digunakan bagi menyelamatkan (bailout) syarikat berkaitan timah negara, Maminco kira-kira 40 tahun lalu.

    Apa jasa Tun PM4/7/7i pada KWSP?

    Pada awal 1980an masa PM4 – terutamanya masa dari 1981 hingga 1987 kadar faedah simpanan tetap yang dibayar bank adalah lebih tinggi daripada kadar dividen KWSP pada masa itu.

    Pada masa sama ajomm kita cabar veteran DAP, Lim Kit Siang menjawab dakwaannya itu.

    Syarikat Maminco diwujudkan Dr Mahathir untuk memanipulasikan pasaran timah dunia namun rancangan itu gagal dan memakan diri sehingga telah menjahanamkan buat selama-lamanya seluruh industri timah negara.

    Maminco rugi teruk akibat rasuah dan terpaksa dibail-out untuk membayar balik pinjaman bernilai RM660 juta atau bersamaan dengan nilai sekitar RM10 bilion sekarang.

    Dr Mahathir kemudiannya mewujudkan sebuah syarikat yang dinamakan Makuwasa Securities Sdn Bhd, sebuah syarikat modal RM2.00 untuk mengambil dan menjual saham-saham bumiputera (saya ulang saham bumiputra) yang telah diperuntukkan kepada KWSP bagi menyelamatkan Maminco.

    Cabaran terbuka bossku..

    ReplyDelete
  4. Ekonomi orang Melayu masih perlu dibantu – Dr. M.

    Selepas panas bontot Kerala vs kerela pada minggu lepas terbongkar hari ini Tun Dr. Mahathir Mohamad tunjuk hero jadi jadi champion Melayu.

    Selepas kantoi jadi barua Lee Kwan Yew@ DAP dan terbongkar dan kantoi menipu, memaki hamun orang Melayu bila perniagaan anak anaknya rugi dan minta di bailout hari ini mula tunjuk lagak jadi hero melayu semula. Mohon Tun Beramboss...!!

    Hari ini Tun menjelaskan bahawa ekonomi orang-orang Melayu masih perlu dibantu. Melayu kaum majoriti di Malaysia masih merupakan kumpulan paling miskin berbanding lain-lain kaum di negara.

    Fakat-fakta berikut diperturunkan agar kita insaf tentang betapa rosaknya Melayu dibawah kepimpinan Tun 22 tahun 22 bulan :

    1. Rizab Melayu berjumlah 3 juta hektar pada tahun 1957 kini berkurangan kepada 1.7 juta hektar pada 1995.

    2. Terdapat 22,000 ekar tanah kerajaan digadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung, Perak.

    3. Terdapat 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong. Kesemuanya tanah rizab Melayu di Padang Rengas.

    4. Ada 9 ribu hektar tanah rizab Melayu di Selangor ditukar status kepada bukan rizab Melayu. Hanya 1/3 sahaja iaitu 3 ribu hektar sahaja yang diganti.

    5. Pada tahun 1990, seramai di 80 orang penduduk di Pantai Chenang, Langkawi di atas tanah rizab Melayu dihalau keluar untuk membina Pelangi Beach Resort.

    6. Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah rizab Melayu Kampung Mambau, Negeri Sembilan diambilalih untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal di situ.

    7. Terdapat 26,000 hektar tanah rizab Melayu di Tanjung Langsat, Tanjung Piai, Johor diambil untuk membina New Township.

    8. Terdapat 300 ekar tanah rizab Melayu di Pulau Redang, Terengganu diserah kepada Vincent Tan untuk project pelancongan.

    9. Pada tahun 1993, 1,000 ekar tanah rizab Melayu di Kerpan, Kedah (tapak sawah) diambil untuk projek kola mudang.

    10. Di Kampung Chu Badak, Sentul, Kuala Lumpur sebanyak 273 ekar tanah kampung Malayu tradisi diambilalih dan kira-kira 160 keluarga dihalau keluar.

    11. Terdapat 217 hektar tanah Keretapi Tanah Melayu di Singapura diserahkan kepada Singapura.

    12. Menghalau 290 keluarga di Kampung Plentong Tengah, Pasir Gudang, Johor. Mereka sudah tinggal di situ hampir 30 tahun.

    13. Kes fitnah Raja Raja vs Prebet Adam suatu pengkhianatan yang tidak boleh dimaafkan. Hanya 22 jadi PM kali ke- 2 ICERD pula mahu direktifikasi pula oleh Tun.

    Bila semua tipu daya fitnah jijik si lidah bercabang sudah tidak menjadi dengan muka tebal tak tau malu kau berlagak semula nak jadi champion Melayi semula. Fakta diatas jelas kau lah pengkhianat Melayu.

    Berambossss...!!!

    ReplyDelete
  5. Mohammad Natsir dan Nurcholish Madjid yang mana satu Anwar Ibrahim kagumi sebenarnya?

    Pendokong Islam Liberal Indonesia adalah Nurcholish Madjid Penaung Ajaran Pluralisma Indonesia.

    News terkini tokoh Mohammad Natsir adalah pemikir Islam yang disegani oleh Anwar Ibrahim.

    Anwar berkata ketokohan Perdana Menteri kelima Indonesia, Mohammad Natsir dalam penulisannya mengenai Islam dan modenisasi memberi kesan yang mendalam kepada pembangunan negara islam di rantau ini.

    "Kewibawaan tokoh agama dan ahli politik Indonesia, Mohammad Natsir dalam penulisannya mengenai Islam dan modernisasi memberi kesan yang mendalam kepada pembangunan negara Islam di rantau ini" kata. Anwar Ibrahim

    Dahulu John Sidel pula memperkenalkan pemikiran Anwar Ibrahim adalah sebagai tokoh setaraf dengan Nurcholish Madjid dari Indonesia. Kedua dua tokoh dari Indonesia Anwar kagumi.

    Agenda Pluralisme dan Tokoh Pluralisma Nurcholish Madjid, pendokong Islam Liberal Indonesia juga dikagumi oleh Anwar Ibrahim.

    Cuma persoalan untuk rakyat Malaysia yang mana satu tokoh ini paling dikagumi oleh Anwar Ibrahim..!?

    Malah dulu Anwar Gagal Jawab Surat Amaran JAKIM, Anwar Tarik Balik Ucapan Pluralisme in Divided World di LSE London dlm Blog nya

    Kumpulan Persatuan Islam mengadakan wacana di Masjid Wilayah Kuala Lumpur, bertemakan Membanteras “Gerakan Pluralisme Agama dan Permutadan Ummah”, anjuran bersama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor(JAIS), Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia ( MUAFAKAT), Majlis permuafakatan Badan Amal Islam Wilayah Persekutuan, Allied Coordinating Committee of Islamic NGO (ACCIN) dan Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (YADIM).

    Anwar terpaksa menarik balik teks ucapan penuh di LSE pada 18 Mac lalu di blognya kerana telah menerima surat amaran daripada pihak JAKIM.

    Dari pemikiran dipengaruhi Maududi, ibnu Batutha, Hassan al-Banna, Syed Qutb dan yang sepertinya akhirnya Anwar menjadikan pendokong aliran John Hicks dan Nurcholish Madjid dengan aliran pluralisme agama.

    Apa pegangan dan gaya pemikiran Anwar yang sentiasa berubah ubah wallahualam. Layak kah rakyat angkat Anwar sebagai pemimpin Malaysia..!?

    Anwar dikatakan tidak menjawab surat JAKIM itu sebaliknya menarik siaran ucapan di blognya itu, tanpa memberi sebarang penjelasan berhubung sebab-sebab penarikan teks teks tersebut daripadanya.

    John Sidel memuji Anwar Ibrahim sebagai tokoh setaraf dengan Nurcholish Madjid, pendokong Islam Liberal Indonesia
    Anwar Ibrahim sewaktu berucap atas tajuk “Religion and Pluralism in a Divided World” (Agama dan Pluralisma dalam Dua Dunia) di LSE, London pada 18 Mac 2010 lalu dengan penuh yakin telah mempromosi Pluralisme Agama.

    Hingga sekarang ini Anwar juga tidak tampil mempertahankan atau meminta maaf membetulkan kesilapannya.

    Awas agenda Pluralisma agama ancaman negara belum pudar. Anwar Ibrahim masih membisu dan kunci mulut rapat rapat pasal pluralisma

    Kepada umat Islam di Malaysia wayang sebenar Anwar Ibrahim masih kabur dan rakyat Malaysia berhak mencurigai Anwar Ibrahim..

    Sekali pertanyaan untuk rakyat Malaysia layak kah Anwar jadi pemimpin dengan dasar pemikiran yang sentiasa berubah ubah terutama soal akidah dan Islam..!?

    ReplyDelete
  6. Peerg Tun buat video 10 dalil kesalahan PM macam nak umum esok nak puasa pulakkk.... satu pun rakyat tak hirau... pelik tak ada sekor pun yang sahut menyahut dari satu bukit ke bukit apa yang Tun bangkitkan... tetiba Tun bangkitkan Rules Of Law...haahh rules of law..!? 22 tahun 22 bulan dolu ada rules of law ke...!?

    masa tu tekak jadi kembang semacam perut tetiba memulas... tetiba bunyi creettt..!! dlm seluar..

    aahhhh sudah terkincit pulak dah...!!



    masa belum tgk video tu ok jerr perut dan tekak nihh..



    haramjadah orang tua ni... puiii.!!

    ReplyDelete
  7. Tun dan UMNO

    Cikgu Kamarul Azman Habibur Rahman..

    Pengasas PPBM

    (Persoalan prinsip, dasar dan akidah. Perlukah aku menang bila prinsip maruah negara dan akidah digadai untuk menang..!?)

    Cikgu : Seorang yang bijak pasti mampu memanfaatkan musuh-musuhnya, daripada seorang bodoh yang dijahanamkan oleh rakan-rakannya.

    (Perlukah aku menang dan mengangkat sesorang yang bercakap pasal islam dengan gah bila berkuasa tetapi bila kuasa sudah tiada sanggup pula mengadai akidah bersama anak cucu menjulang perjuangan COMANGO, LGBT Seksuality Merdeka dan bersama sama jadi barua Lee Kwan Yew@ DAP bila sudah kehilangan kuasa.!? Ingat 22 tahun 22 bulan berapa banyak tanah orang Melayu tergadai dan bailout bagi tokey Cina)

    Cikgu : Dalam meniti hari-hari menuju kepada terbitnya fajar pilihanraya umum ke 15, UMNO perlu mempunyai pandangan yang jelas dan terang tentang siapa rakan dan siapa lawan. Ini bukanlah masa untuk UMNO menambahkan musuh tetapi sebaliknya.

    (Kami tidak menambah musuh cukup lah musuh yang sedia ada pengajaran 22 tahun 22 bulan cukup mengajar kami siapa musuh dan kawan dikala susah dan senang..)

    Cikgu : Mantan Presiden Amerika Syarikat Abraham Lincoln pernah berkata “Bukankah aku membinasakan musuh-musuh ku dengan menerima mereka sebagai rakan?”

    ( Yer Abraham Lincon dan Tun tidak sama, Abraham mati ditembak semata mata menghentikan sistem hamba dan manipulasi Federal Reserved, hingga mati ditembak demi prinsip kerjanya walaupun dia agama Kristian. Tidak sesekali prinsip Abe Lincon digadainya. Tun apa yang dia buat untuk negara selama 22 tahun 22 bulan... prinsip flip flop dan lalang)

    Cikgu : Saya cuba menyelami perasaan para pemimpin serta ahli-ahli UMNO apabila Tun Mahathir mula menunjukkan tanda-tanda untuk pulang ke pangkuan UMNO.

    (Tanda kepulangan untuk apa..!? Yang rakyat nampak tanda kepulangan orang yang cukup terdesak menyelamatkan anak cucu dan kroni setelah tipu daya dan muslihat politiknya mudah dibaca oleh rakyat)

    Cikgu : Ternyata ada perasaan yang masih dan akan terus terusik tentang apa yang telah berlaku.

    (Apa guna nya untuk menang bila semua harta rakyat dibailout sesuka hati demi anak cucu bila rugi berniaga sambil memaki hamun bangsa sendiri tak tahu berniaga dan sebagainya bila perniagaan anakcucu rugi..!?)

    Cikgu : Ramai juga yang seperti telah menutup hati terhadap Tun.

    (Perlu kah aku harus menang semata mata untuk menang bila prinsip flip flop Rules Of Laws yang dilaung dari satu bukit ke satu bukit dengan mudah dipijak pijaknya dengan lidah bercabang fitnah jijik bila kuasa ditangan.. bila kuasa sudah tiada diulang ulang Prinsip Of Laws. Sekali diperbodoh tidak mengapa Cikgu..!! kalau lebih sekali cuba memperbodohkan rakyat itu bangang namanye..)

    Cikgu : Namun untuk menang dalam permainan politik, UMNO tidak mampu untuk menutup pintu terhadap mana mana tokoh yang ingin bersama mereka.

    (Ye kami mahu menang dan bodohlah kalau bertanding tak nak menang. Apa guna menang bila maruah akidah iman tergadai..!?
    Biarlah kalah tapi kalah bermaruah dengan akidah iman tidak digadai dan dijual beli dengan mudah...bijak kah aku semata mata untuk menang bila akidah maruah bangsa digadai sesuka hati)

    Untuk Cikgu : Jadi lah seperti Abraham Lincon biarlah 'kalah ditangan musuhnya' hingga ditembak mati sekalipun perjuangkan dan membebaskan hamba abdi dan belenggu Federal Reserved tapi prinsip perjuangannya tidak berganjak seinci pun, itu lah Abraham Lincon. Macam langit dan bomi jauh benar Abraham Lincon yang tidak mengadai prinsipnya untuk cikgu dijadikan ukuran dengan prinsip Tun.

    Pada cikgu elok lah pergi sekolah balik dan belajar tapi bukan mengajar..!!

    ReplyDelete
  8. Apa Cerita Siasatan Kes Zeti? Atok buat 'elegant silent' kontrol Islamik. UMNO pulak tak reti nak pressure game..!!

    Apa citer siasatan Zety sekeluarga?

    Sudah di peringkat mana? Dulu ex IGP lantikan Tun tak buat kerja sungguh2. Harap new IGP ada perubahan..!

    Tak mau buat PC ker?

    Kalau rakyat bertanya di takrif sbgai mengganggu siasatan.

    Dulu Atuk dan DAP hari2 main isu 1MDB dan bangau2 deme sume pakat guling guling asad jalan raya, demi utk beri tekanan dan fitnah jijik persepsi sudah bersalah kpd Bossku.

    Dia dah jawab di mahkamah, jawapan pun padu. Sumpah laknat pun sudah itu memberi sinifikan tambahan pada mangsa fitnah yang teraniya..!

    Zety masih bebas, Nik Faisal lesap, Datok Vicky pun lesap..(oopss tak ada kena mengena dlm kes 1 MDB..kiki) , Jho Low lesap terus sampai bagi alasan bangang bertukar jadi beruang oleh ex-IGP lantikan Tun Mahathir.

    Kerana Jho Low semua pemimpin dan orang Melayu berantakan.

    Jho Low tepok tangan ketawa riang sambil Jho Low berkata pada bangsa nya... "Alo bangsa Jho Low sklian, lu orang tengok sama gua (sambil tunjuk jari tengah), satu lancau tangan gua saja itu olang Melayu suma berantakan.. kah kah kah...Bodo punya pemimpin Melayu. Bodo punya olang tua. kah kah kah..nang butinang kui butikui ".

    Suma bangsa Jho Low pun tepuk tangan sekali sambil Tokong berkata " Alo Jho Low lu adalah hero kita semua.. salute sama masta Jho Low..salute .. kita minum sampai mabok. Yaaammm Senggg...kah kah kah.!!

    Umno dan BN tumbng kerana Jho Low bersama pemimpin juga dng Melayu yang bodoh itu. Suma melepas geget jari..!!

    Hari2 ada saja ceita 1MDB supaya pihak tertentu segan utk membuat keputusan lain dari yg di beritahu kpd rakyat.

    Trial by media dan public court di amalkn. Biasa lah itu kerja sang fitnah jijik. Selagi nyawa dikandung badan fitnah jadi makanan anakcucu.

    Mereka yg seumur hidup tak pernah kerja pejabat pun sangka wang begitu mudah di bawa keluar dari pejabat 1MDB.

    Nak masuk dan keluar duit 50 ribu dari bank wajib declare pada bank. Ini puaka punya jumlah sampai billion2 ringgit. Bagi sang fitnah jijik peduli apa semua itu..!

    Pada apa2 jwpn Bossku , bangau bangau atok di balas sbgai " bullshit" juga oleh Atuk dgn begitu mudah.

    Tp kini "bullshit" kembali kpd Atuk, sbgai seorang yg lantang dan vokal , Atuk memilih lngkah "elegan silent" konon buat buat bodo itu bukan salah saya sambil dengar lagu ' Bangau oh bangau' kesukaan nya dan selindung belakng perintah mahkamah. 'Silent elegant' sambik kontrol acah acah Islamik gitew..!!

    Rakyat bukan mahu ganggu siasastan pun, tapi mahu tahu progress siasatan kes Zeti dan keluarga sudah di level mana.

    Sang fitnah hanya 'buy time' tapi cuma Rakyat takut kes ini lenyap begitu shj, kerana jika van jenazah pun boleh di rampas , apa lgi kes yg ratusan juta.

    Org umno ada yg sibuk kacau Lofa nikah, Nilai 3 ditawan Selangor tah apa apa lagi, tak reti main "pressure game".

    Kes ini bukan berkait Kak Eti saja ia luas dan dlm dn ada kaitan dgn pihak yg suka dakwa org lain.

    What goes around comes around.

    Amat menarik kali ini utk melihat bagaimana ia akan di putuskan.

    Harap2 ia tak di Semburitkan sebab video kabur. Moral of stori 'Kau orang nak beri muka kat bangsa Jho Low ini lagi ker..!?'

    #bangaudahpulangsuarasumbang

    ReplyDelete