Monday, February 7, 2011

Sumpah dan debat


Sampai ketika ini, Nuar Berahim tidak berani bersumpah membersihkan namanya daripada dakwaan meliwat..Perbicaraan di mahkamah mungkin mengambil masa yang agak lama untuk mencapai keputusan kerana proses mahkamah perlu mengikut pelbagai prosedur tetapi mengangkat sumpah dengan menjunjung Al Quran boleh dilakukan dalam masa kurang dari satu jam..

Perbicaraan mahkamah adalah keputusan duniawi tetapi menjunjung mukjizat terbesar Nabi Muhammad adalah keputusan yang akan membawa kepada penyiksaan selama-lamanya jika bersalah. Mungkinkah itu yang menjadi kegusaran kepada mana-mana individu yang ingin menjunjung Al Quran?

Shaiful Bahari sudah pun menjunjung Al Quran membersihkan namanya..dan sumpah itu bukan sumpah sebarangan yang membawa kepada laknat Allah s.w.t jika bersalah..tetapi yang nyata tiada apa yang berlaku kepada Shaiful bahkan beliau telah selamat menunaikan umrah. Yang seorang lagi kenapa tidak mahu bersumpah? Semua orang tolong fikirkan.

Dan kini, wali terompah Nik Ajis mengelak untuk berdebat berhubung dakwaannya yang mengatakan mengundi UMNO adalah jahiliyyah. Kononnya, beliau tidak mahu berdebat kerana orang yang ingin berdebat dengannya adalah orang yang tidak boleh mengubah dasar.

Jahil benar tampaknya Nik Ajis..Dengan siapa pun beliau berdebat berhubung isu ini bukanlah persoalan. Ini adalah kerana apa yang didebatkan adalah berhubung soal akidah dan soal akidah tidaklah dibolehkan seseorang untuk mengubah hukum atau dasarnya. Hukum Islam bukanlah disesuaikan mengikut masa bahkan hukum Islam adalah hukum Allah yang akan kekal selama-lamanya.

Jika berdebat bersama Yusuf Al Qardhawi sekalipun tidak akan mampu mengubah dasar kerana dasar dan hukum Islam tidak boleh diubah. Alimkah Nik Ajis?

Nik Ajis kata debat hanya akan memecah belahkan umat..Soalnya kenapa baru sekarang? Masa Nuar Berahim berdebat dengan Shabery Cheek, Nik Ajis diam...dan yang terbaru Nuar Berahim mencabar Perdana Menteri berdebat..pun Nik Ajis diam...

Dasar opportunis....

No comments:

Post a Comment