Monday, May 11, 2009

MB minoriti dan ADUN majoriti

Tahniah buat Nizar kerana keputusan mahkamah yang jelas memihak kepadanya. Moga keputusan ini akan mendamaikan kemelut politik Perak. Tahniah juga kepada Zambry kerana jelas menunjukkan kematangan kerana menerima dengan hati yang terbuka keputusan mahkamah ini dan bersedia mengosongkan pejabatnya di bangunan SUK. Rasanya tak perlulah berebut rebut sampai keluar perkataan ‘siapa cepat masuk pejabat dialah yang punya’ dan tak perlulah nak suruh rakyat keluar beramai ramai berarak. Kita terima keputusan mahkamah seadanya. Tidak jadi MB bukanlah pengakhiran hidup malah kita akan terus berjuang.

Aku harap tidak ada lagi orang yang akan mengatakan mahkamah dipengaruhi oleh BN dan UMNO. Keputusan hari ini jelas membuktikan bahawa badan kehakiman kita bukanlah seburuk yang disangka dan didakwa. Telus setelus telusnya.

Cuma aku hairan kenapa keputusan mahkamah kali ini tidak ditolak oleh puak yang menang tu. Kalau dulu dalam kes yang sama, mahkamah membuat keputusan ADUN BN yang digantung oleh speaker tu sebagai tidak sah, mereka tolak mentah mentah keputusan mahkamah tu. Tapi bila keputusan memihak kepada dia orang takde pulak bunyi bunyi tidak puas hati. Itu yang aku pelik. Agaknya macam mana mahu mereka??

Apapun, tahniah buat Zambry kerana tampak begitu tenang dengan keputusan ini. Inilah hasilnya jika berjuang dengan ikhlas. Kadang kadang aku cuma terfikir tentang lirik lagu ini ‘kusangka kan panas berpanjangan, rupanya gerimis mengundang’ dan kata kata ‘langit tidak selalu cerah’. Kepada siapa ayat itu sesuai ditujukan sama samalah kita tunggu dan lihat!!!

No comments:

Post a Comment