Saturday, February 12, 2011

Sihir? Ilmu Hitam dan takdir!!


Belum pun tiba hari penamaan calon Pilihanraya Kecil Merlimau, kita akan menyaksikan satu lagi Pilihanraya Kecil. Kali ini perhatian akan terjurus ke Dewan Undangan Negeri Kerdau di Pahang.

Semasa Pilihanraya Kecil Tenang tempoh hari..kita dikejutkan dengan permergian ADUN Merlimau..

Entah di mana dan apakah puncanya Malaysia mencipta sejarah dengan bilangan Pilihanraya Kecil yang cukup banyak bilangannya selepas Pilihanraya Umum ke 12..

Sebagai orang Islam, takdir dan ketentuan Allah swt tidak boleh kita sangkal sama sekali dan setiap yang hidup pasti akan merasai mati.

Setiap kematian biasanya akan adanya punca. Dalam dunia perubatan moden, punca kematian banyak istilahnya..Ada yang meninggal kerana strok, darah tinggi , kanser dan macam-macam istilah.

Disebalik istilah dan kemodenan, kita tidak boleh menolak sebarang istilah yang penuh mistik dan misteri.

Siapa yang pernah lupa dengan istilah pocong, langsuir, toyol, pelesit dan macam-macam lagi. Sebelum wujudnya ilmu perubatan moden, antara punca kematian seringkali dikaitkan dengan istilah-istilah ini.

Jika satu atau dua pilihanraya kecil mungkin tidak keterlaluan jika kita katakan ini adalah secara kebetulan. Tapi kalau sudah bertali arus..bolehkan istilah kebetulan digunapakai?

Semasa di kampung, aku menyaksikan dengan mata kepala bagaimana orang dirasuk syaitan sehingga menghembuskan nafas terakhir.

Bukan aku ingin menerjah membuat kesimpulan, tapi sayugia ingin aku minta semua di antara kita untuk berfikir...adakah bilangan kematian Ahli-ahli Politik kita dewasa ini semata-mata takdir atau ada usaha mistik yang menjurus kepada keperluan politik?

Atau mungkinkah Allah ingin menguji kita dan mengingatkan kita akan keesaan Allah..Ada kawan yang mengingatkan aku..ALLAH AKAN BERIKAN APA YANG KITA SUKA..DAN JIKA KITA TERLALU SUKAKAN POLITIK MAKA KITA AKAN DIUJI DARI SEGI POLITIK..

Sesungguhnya, semuanya menjadi peringatan kepada kita bahawa Allah saja yang maha Berkuasa..

Wallahualam....

p/s: Takziah kepada keluarga Allahyarham ADUN Kerdau..Sabar adalah jalan terbaik menghadapi ujian..Al Fatihah...

1 comment:

  1. AL-FATIHAH..SEMOGA ROH BELIAU DI TEMPATKAN DI KALANGAN ORG2 YG SOLEH DAN BERIMAN

    ReplyDelete