Thursday, June 4, 2009

Engkau pun sama



Shhhh..Berapa ekor lembu lagi yang engkau ada????

Tahniah lah kepada Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang yang baru dilantik. Menang saja pilihanraya kecil terus dapat jadi Timbalan Ketua Menteri 1. Yang menariknya walaupun dah kalah banyak kali dalam pilihanraya tetapi menang sekali terus dapat jawatan tu. Agaknya exco exco yang lain tu memang tak boleh nak harap pasal tu terpaksa diadakan pilihanraya kecil untuk memenangkan orang yang selalu kalah dalam pilihanraya tu jadi Timbalan Ketua Menteri 1. Besar betul amalan kroni dia orang ni.

Di Perak dulu, Nijar jadi lembu ditarik sebelah lubang hidung oleh DAP. Kali ni di Pulau Pinang, Timbalan Ketua Menteri 1 pulak jadi lembu ditarik dua lubang hidung. Satu lubang hidung di tarik oleh DAP dan satu lubang hidung lagi ditarik oleh Nuar Berahim. Susah juga rupanya jadi lembu.

Kecoh bila pembangkang kata kerajaan Barisan Nasional mengamalkan kroni. Kalau Mahathir dengan Mukhriz, Pak Lah dengan Khairy, apa beza Nuar Berahim dengan Nurul Izzah, Karpal dengan Gobind dan Kit Siang dengan Guan Eng. Lebih teruk lagi bila Mansor turut ditarik hidung oleh Nuar Berahim walaupun Mansor orang luar dari kaum keluarga. Dalam ceramah Nuar di Penanti masa pilihanraya kecil hari tu, terang terang dia katakan yang dia sendiri mahukan Mansor bertanding dan dia yang suruh Fairuz letak jawatan. Berapa punya senang nak arahkan orang yang jadi lembu. Makin besar langkauan kroni dalam Pakatan Pembangkang rupa-rupanya. Yes boss dalam Pakatan Pembangkang nampaknya jauh lebih teruk dari Barisan Nasional.

Benarlah kata orang orang tua ‘paku dulang paku serpih, mengata orang engkau yang lebih’.

4 comments:

  1. yes boss
    yes boss
    yes boss
    yes boss
    ehh mcm biasa dengar aje
    tapi di mana ya?
    ohhhh..baru haku hingat
    itu frasa biasa dalam Bee End ? UMeNO..oh nooo

    ReplyDelete
  2. Anon,

    Yes boss ada di mana mana..di dalam parti politik, di pejabat mahupun di rumah..tetapi yess boss di dalam BN tidak sampai menyuruh orang meletakkan jawatan. Mungkin saudara juga jenis yang yes boss sampai boleh berguling guling di tengah jalan..Amalan parti mana agaknya ye??

    ReplyDelete
  3. habisla anak melayu sekarang percayakan nuar tu...perosak orang melayu.

    ReplyDelete
  4. betul tu..aku sedih betul tgk melayu sekarang yg percaya buta tuli kat anwar tu..nak2 yg golongan muda mcm aku ni..

    ReplyDelete