Sunday, March 22, 2009

Siapa kata undi PAS masuk syurga??


Istilah di atas dah memang biasa kita dengar..baik pada hari biasa malah lebih hangat lagi menjelang pilihanraya..betul ke undi PAS masuk syurga? Tak pernah pulak penulis terbaca mana mana buku agama yang secara jelas mengatakan undi PAS masuk syurga. Malah sepanjang penulis berjumpa dengan orang orang tua yang arif agama di merata negara tidak ada seorang pun yang mengatakan ‘confirm’ masuk syurga kalau undi PAS. Ini adalah salah satu omongan kosong parti pembangkang yang kadang kala macam terdesak untuk meraih undi..Kalau terdesak sekali pun jangan sampai mengelirukan rakyat sampai ke tahap ini.

Yang hairannya bila UMNO menghebahkan pasal Islam Hadhari pandai pulak pembangkang kata suatu Islam yang baru walhal hakikatnya Islam Hadhari tak lebih dari sekadar suatu pendekatan untuk orang Islam Malaysia menghayati Islam dengan lebih mendalam atau menjiwai Islam untuk kesejahteraan dunia dan akhirat. Tak ada pula dalam Islam Hadhari mengatakan undi UMNO masuk syurga..Inilah yang ikhlas tentang perjuangan UMNO, buat sesuatu yang baik untuk rakyat tanpa ada kepentingan peribadi.

Sejak penulis dari darjah satu hinggalah ke universiti dan sampai sekarang penulis tidak pernah terbaca tentang buku yang mengiakan tajuk di atas. Yang penulis tahu, tiada jalan mudah untuk masuk ke syurga atau dengan kata lain tiada ‘shortcut’ untuk masuk ke syurga. Terang terang semua orang tahu, di alam kubur tiada manusia yang istimewa di kalangan malaikat. Semuanya sama kecuali para rasul kerana para rasul adalah maksum. Dan siapa pula yang pernah bertanya kepada orang yang telah mati bahawa benarkah undi PAS masuk syurga. Kalau benar ada sekalipun yang pernah bertanya kepada orang telah mati mungkinkah yang ditanya itu syaitan kerana setahu penulis hanya Nabi Muhammad s.a.w sahaja yang tidak dapat dirupai oleh syaitan.

Orang Islam sememangnya tahu, kita tidaklah dapatlah menolak syariat, tarekat, hakikat dan makrifat sebelum mengenal Allah. Baik dalam syariat, tarekat, hakikat dan makrifat tidak pernah ada istilah tentang PAS. Mungkin PAS mengambil pendekatan bahawa mereka menyeru kepada rakyat untuk menperjuangkan Islam lantaran itulah yang menyebabkan undi PAS masuk syurga.

Benarkah perjuangan Islam yang bawa benar benar mengikut acuan dan pendekatan Islam. Rasanya di dalam Islam kita tidak pernah di ajar untuk mencarut dan menfitnah serta membuka aib orang lain. Tetapi inilah yang berlaku dalam perjuangan Islam PAS yang menghalalkan cara untuk kepentingan politik mereka. Penulis bukan nak memisahkan antara politik dan agama kerana penulis cukup sedar bahawa barat yang sebenarnya yang berusaha untuk membuatkan orang Islam terlupa bahawa politik dan agama adalah dua perkara yang berbeza. Tetapi penulis cuma ingin katakan bahawa perjuangan Islam PAS bukanlah benar benar mengikut acuan Islam kerana mungkin mereka diterajui oleh ‘ular dalam semak’ yang mengaku dirinya ulamak.

Bezakanlah antara intan dan kaca..Ulamak sebenarnya adalah seperti intan yang payah ditemui kerana mereka lebih suka mengasingkan diri dari hal hal dunia sebaliknya lebih suka mendalami ilmu ketuhanan tetapi ulamak di dalam PAS adalah kaca yang bersepah di tepi jalan..lihat saja di pokok pokok mahupun tong sampah menjelang pilihanraya pasti akan ada wajah ‘ulamak ulamak’ PAS. Allah maha mengetahui.

No comments:

Post a Comment