Saturday, January 1, 2011

Rogol atau fitnah?




Apa sudah jadi? Lagi perbalahan antara sekumpulan bloggers mesra BN dan seorang Menteri..Sampai bila dan kenapa?

Suatu ketika timbul isu khabar angin yang seorang blogger mesra BN nukilkan di dalam blognya berhubung ada dakwaan yang mengatakan anak seorang Menteri terlibat dengan projek jutaan ringgit sehingga mengheret isu tersebut kepada laporan polis..Belum selesai...

Kini timbul pula 'perang dingin' Menteri tersebut dan sekumpulan bloggers.. isu rogol amah...Pendedahan Wikileaks? Jika benar..adalah amat berat tuduhan tersebut.. Ianya melibatkan soal maruah bukan sahaja Menteri tersebut tetapi juga melibatkan keluarganya..lebih buruk lagi..mungkinkah pasir akan dihumban ke dalam periuk nasinya?? Tamatkah karier politik beliau?

Tidak salah blogger tersebut menulis apa yang beliau 'dengar' dan apa yang beliau rasa..bahkan blogger tersebut tidak menulis nama Menteri itu..Cuma yang aku kesalkan..Api yang sedang marak kenapa harus terus disimbah minyak??

Lagi soalan...Khabarnya amah tersebut telah berkahwin..Kenapa suaminya tidak melenting? Tidak melenting sebagaimana melentingnya penyokong Indonesia bilamana mata penjaga golnya didakwa disuluh sinaran laser semasa Piala Suzuki tempoh hari...Selepas beberapa tahun isu ini menjadi isu yang meruntun banyak jiwa..Kenapa baru sekarang?? Lagi soalan dan aku terus keliru..

Sampai bila isu ini akan selesai? Adakah ini rentetan dari kemarahan blogger tersebut terhadap laporan polis yang Menteri lakukan terhadap beliau? Atau mungkinkah pendedahan Wikileaks itu adalah suatu fakta yang menuntut Menteri tersebut tampil memberi penjelasan?

Aku tidak berniat sama sekali untuk menyebelahi mana-mana pihak..baik blogger tersebut mahupun Menteri itu..Cuma rasanya jalan terbaik bawa saja amah tersebut ke dalam cerita ini..dengar penjelasan amah tersebut dan dalam masa yang sama kita beri ruang Menteri itu untuk beri penjelasan..Tidak adil untuk kita membuat penilaian sebelum mendengar perkataan yang keluar dari mulut kedua pihak-pihak..Kalau sebelum ini kita berjaya menghantar angkasawan ke angkasa lepas bukanlah suatu perkara yang sukar untuk kita mendapatkan penjelasan amah itu berhubung kes ini..

Jangan tunggu lama-lama..lama-lama akan jadi barah...Alangkah baiknya jika sebarang kenyataan berhubung kes ini berserta bukti..Tidaklah sesukar mana untuk ke Indonesia untuk mencari bukti..Beban pembuktian terletak di bahu siapa? Yang membuka pekung haruslah mengambil tanggungjawab...Yang di'tuduh' haruslah membela diri..Jangan kita ulangi sejarah lama..Tuah dan Jebat siapa yang benar?? Hanya akan mewujudkan pelbagai andaian.

Teringat aku kepada pepatah 'tepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri'..Cubit peha kanan peha kiri turut merasa sakitnya..menarik rambut di dalam tepung..rambut tidak putus tepung jangan pula berselerak..Jangan sampai meludah ke langit muka sendiri tersapu air liur...

Aku akan terus menunggu akan kunjungnya bukti dan menunggu mulut pihak terbabit terbuka mengeluarkan kata..

Fitnah adalah besar dosanya..perbuatan terkutuk juga besar dosanya..Tidak akan menghukum sebelum mendapat bukti yang jelas..Bukti yang jelas sama-sama kita tagih dari pihak yang di 'dakwa dan mendakwa'...Bukanlah Islam menuntut kita untuk berlaku adil?

p/s: Laporan di atas tidak cukup jelas menggambarkan kejadian itu benar-benar berlaku. Wujud kemungkinan ianya ditokok tambah atau di olah..Jalan terbaik..cari amah itu dan minta beliau buat pengakuan secara lisan..Mungkinkah?

3 comments:

  1. Biarlah empunya diri mencari jalan penyelesaian untuk menafikan sama ada ianya benar atau fitnah....

    ReplyDelete
  2. Menteri berkenaan tolong jelaskan. Jangan tunggu lama-lama nanti diambil orang

    ReplyDelete
  3. Macam ada dendam kesumat Rocky terhadap Rais. Atau adakah percaturan politik tinggi yang sukar diterjemahkan?

    ReplyDelete