Wednesday, April 18, 2012

Buat pertama kalinya Jebat bersetuju dengan Pakatan


Yang ini mahasiswa juga? Didakwa tidak ada desakan atau campurtangan ahli politik?

Buat julung julung kalinya Jebat terpaksa akur dengan agenda yang dibuat oleh Pakatan. Tentunya agenda yang dicanaikan oleh mereka untuk memansuhkan PTPTN. Tahniah kepada mereka.

Tetapi tentunya setuju Jebat kepada agenda memansuhkan PTPTN itu bukanlah ditujukan kepada seluruh mahasiswa. PTPTN yang antara lainnya meringankan beban ibu bapa untuk membolehkan anak-anak mereka melanjutkan pelajaran adalah usaha murni kerajaan yang jelas menunjukkan kesungguhan untuk melahirkan masyarakat yang berilmu yang sekaligus dapat mendidik supaya dapat berfikir lebih matang dan waras.

Jebat setuju benar dengan usaha untuk memansuhkan PTPTN tetapi biarlah pemansuhan itu terguna pakai kepada 'mereka' yang sedang berkhemah di Dataran Merdeka.

Apalah perlunya PTPTN kepada mereka kerana secara jelasnya mereka bukanlah golongan yang berminat untuk belajar. Ramai anak muda di luar sana yang mengeluh kerana gagal mendapatkan tempat untuk melanjutkan pelajaran tetapi peluang yang diberikan pada mereka yang sedang 'berkhemah' di Dataran itu diinjak seperti tiada nilai.

Kerajaan tidak perlu membazirkan wang dengan menaja 'anak-anak' hingusan yang tidak layak bergelar mahasiswa ini untuk melanjutkan pelajaran kerana sudah terang lagi bersuluh mereka tidak menunjukkan minat untuk belajar.

Berilah peluang itu kepada mereka yang benar benar ingin bergelar mahasiswa yang tahu asal usul dan matlamat.

Mansuhkan PTPTN kepada mana-mana mahasiswa yang tidak tahu bersyukur seperti Adam Adli dan yang lainnya.

Mungkin mereka tidak sedar bahawa pekerja yang membersihkan najis terpaksa menghidu segala jenis bau untuk mencari rezeki. Tidak ada istilah percuma di dalam kehidupan masa kini.

Tanyalah kepada mereka yang arif bahawa MELANGGAN CHINA DOLL juga memerlukan wang ringgit sebagai bayaran.

4 comments:

  1. Mereka ni sebenarnya nak kerajaan hapuskan bayaran hutang PTPTN mereka setelah mereka dibuang universiti atau gagal mencapai keputusan yang memuaskan dalam result peperiksaan.

    Bila dah tak mampu bayar sebab kesalahan sendiri mulalah mencari pelbagai alasan nak lari dari bayar hutang.

    ReplyDelete
  2. Khabarnya yang jadi PEMIMPIN ialah pelajar yang sedang digantung pengajian dan ada juga pelajar tahun 1 ... Kononnya bakal pemimpin negara masa depan ...

    ReplyDelete
  3. AKU SOKONG TARIK BALIK PINJAMAN PADA OARNG YANG BUAT DEMO TU..MEREKA TIDAK MEMERLUKAN BANTUAN PINJAMAN ITU..SEBAB TU MWEREKA MINTA MANSUH

    ReplyDelete