Thursday, April 16, 2009

Penanti yang menanti

Apa punya gila..Asyik nak buat pilihanraya kecil. Kalau dulu pilihanraya kecil ni biasanya diadakan pasal ahli dewan undangan negeri atau ahli parlimen kawasan tersebut meninggal atau sakit tenat tapi nampaknya angin dah benar benar berubah sekarang ni, pilihanraya kecil diadakan pasal nak memenuhi kegilaan orang tertentu menjadi Perdana Menteri. Itulah yang dinamakan kemaruk yang keterlaluan.

Siapa pun dah boleh agak pasal pilihanraya kecil dekat Penanti ni. Walaupun macam macam alasan yang diberikan tetapi semua orang tahu memang ianya telah dirancang. Sebabnya cuma satu untuk mengelakkan PKR dari berkubur sendiri. Kalau tidak diadakan pilihanraya kecil bukan sahaja PKR akan berkubur sendiri tetapi seluruh jentera PKR juga akan seolah olah diberi peluang untuk memikirkan kerakusan dan kegilaan bossnya untuk menjadi Perdana Menteri. Sebelum parti terkulai layu sendiri dan jentera berpaling tadah kolonel PKR ni dah pun merancang kesibukkan untuk jentera jenteranya dan rakyat. Gelombang yang sengaja dicipta untuk membuatkan nama PKR terus mekar di hati rakyat. Yang pasti pilihanraya kecil yang terancang ni akan dibuat di kubu kuat PKR kalau tidak pasti PKR akan hilang satu kerusi. Memang cantik pelan dan startegi PKR dalam menyusun agenda politik. Tapi nak pelik apa kalau nak kemaruk nak jadi Perdana Menteri lautan api pun sanggup direnangi.

Yang peliknya ialah ahli ahli yang berhormat Pakatan Rakyat yang menyandang kerusi bagi kawasan terbabit. Bukankah mereka ini adalah orang yang dipilih oleh rakyat untuk menjaga kebajikan mereka?Dan bukankah satu Malaysia sedar bahawa dunia sedang menghadapi krisis ekonomi. Tetapi dek kerana nak memenuhi keinginan gila bossnya harapan rakyat yang memilihnya diketepikan mentah mentah. Agaknya tangkal apa yang boss dia orang gunakan atau mungkin bossnya ada minyak dagu yang buat semua orang ‘mengikuti’ punggungnya. Memang punggung ada tarikan pasal tu agaknya orang suka.

Yang pelik jugak, rakyat tak nak nampak apa yang kolonel gila ni buat. Keputusan pilihanraya kecil selalu memihak padanya. Sah lah Perdana Menteri illusi ni tinggi ilmunya. Biarpun menyusahkan rakyat dan menyepak harapan rakyat tetapi rakyat masih memilih orang orang yang tinggi kegilaannya. Adakah rakyat dipukau atau kasihan atau menjadi seperti lembu ditarik punggungnya..opss ditarik hidungnya..Kenapa pulak asyik tersebut perkataan punggung ni??

Tak hairan kalau gelombang yang dicipta ini akan kekal dan dilanjutkan sehingga ke pilihanraya ke 13 nanti. Kita sama sama tunggulah apa akan dilakukan seterusnya apabila tamatnya tempoh untuk diadakan pilihanraya kecil ni. Gambaran telah diberikan oleh orang kuat PAS, yang tidak mustahil gerakan seperti di Thailand akan ada di Malaysia..Cukup terancang. Pelan jangka panjang. Agak agaknya orang orang PAS pun dah siap isi borang untuk menjadi pelagak ngeri yang berbaring di tengah jalan. Jangan melecet punggung sudah lah..

Kita sambung bicara ini kemudian. Hidung asyik terbau punggung. Nak lari ke mana?? Nak naik roket untuk ke bulan pun, bulan sudah terpalit bau punggung. Satu mata yang ada jangan asyik memandang punggung..Hmm…bila bulan rindukan punggung..Ahh sudahlah!!!

No comments:

Post a Comment