Wednesday, October 12, 2011

Guan Eng DAPigs : Terlupa atau buat-buat lupa?



Tidak mungkin Guan Eng terlupa bagaimana lancangnya mulut bila berkata Johor adalah sebuah negeri yang tidak selamat untuk dilawati. Tetapi hari ini, Guan Eng dikatakan akan memberikan ceramah di Segamat, sebuah daerah di dalam negeri Johor.

Jika benarlah Johor tidak selamat, mengapa dan dari manakah datangnya keberanian Guan Eng untuk berucap di situ? Secara mudahnya, keberanian Guan Eng jelas membayangkan betapa Johor tidak seperti yang dianggap dan diperkatakan beliau. Setidak-tidaknya, Guan Eng harus bimbangkan keselamatan dirinya daripada api kemarahan rakyat Johor kepadanya. Tetapi dek kerana sudah biasa dengan budaya Melayu kerana berasal dari Melaka. Guan Eng tahu, orang-orang Melayu adalah suatu bangsa yang amat mudah memaafkan kesalahan orang lain.

Ligat minda mencongak-congak apa yang cuba Guan Eng buktikan dengan menghadirkan diri di Johor malam ini, adakah sekadar ingin menunjukkan yang beliau adalah anak jantan? Sekadar merasakan api yang sedang marak harus disiram minyak supaya terus hangus? Atau Guan Eng tahu, jika berlaku kekerasan kepada beliau malam ini, ianya hanya akan membuktikan pada seluruh negara dan Singapura bahawa Johor memang sebuah negeri yang tidak selamat untuk dilawati? Inilah permainan politik  yang harus segera dikhabarkan kepada rakyat Johor.

Sebenarnya, memang Johor tidak ada ruang untuk dilawati, bukan untuk pelancong tetapi untuk DAPigs lebih-lebih lagi Guan Eng.

No comments:

Post a Comment