Wednesday, June 2, 2010

Orang memberi kita merasa, orang tak beri pun kita merasa


Orang Melayu ni memang terkenal dengan budi bahasa yang tinggi dan kuat berpegang pada budaya..Macam macam pepatah yang digunapakai apatah lagi orang yang terkenal dengan gila bahasa dan orang orang sastera yang suka berpuisi dan mengeluarkan perkataan baru. Dalam politik pun orang orang Melayu terbawa bawa dengan perangai dan budaya macam ni. Kalau dulu ada peribahasa..'orang memberi kita merasa' sekarang ditokok tambah oleh orang politik Melayu...'orang memberi kita merasa, orang tak beri pun kita merasa'

Dulu masa zaman Tun Mahathir, semasa Perhimpunan Agung MCA, ada usul meminta supaya diwujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri ke 2 di kalangan orang Cina tapi nasib baiklah Tun Mahathir bertegas ketika itu untuk tidak melayan usul tersebut..

Kali ni, Melayu lagi berani dan menjolok mata. Dalam tidak ada angin dan tidak ada permohonan supaya diwujudkan jawatan Perdana Menteri ke 2 dari kalangan kaum Cina, ada pulak Melayu yang menawarkan jawatan tersebut pada orang Cina. Ni Melayu jenis apa kau orang lah kategorikan..Melayu yang macam ni dah lupa yang kerajaan yang ada di Malaysia ni bukan kepala bapak dia punya tapi Yang DiPertuan Agong punya..jadi yang dia biarpun bangang tapi nak tunjuk pandai kepala hotak apa..

Tak apalah..mungkin lepas ni ada tambahan lagi pada peribahasa..orang memberi kita merasa..orang tak beri pun kita rasa....Biar mati anak, jangan mati adat...sah Melayu makin bangang...

1 comment:

  1. MCA pun sama jugak dengan DAP. Dah perasan diri tu nak jadi PM. Kalau nak jadi PM balik ke China la. Jadi PM kat sana.

    ReplyDelete